Zo’n zestig relaties uit met name de maritieme hoek konden eidn november op de eerste Bierens Technology Convention kennis maken met deze Nederlandse innovatie.
‘Het monopolie van sommige leveranciers van tandwieltechnologie wordt doorbroken’, zegt Adri van der Wielen, sales manager bij Bierens Companies, na afloop van de eerste conferentie die de Tilburgse producent van tandwielen eind vorig jaar hield. Hij bedoelt dan concerns als Klingelnberg en Gleason, de machinebouwers die voor de productie van conische tandwielen machines en technologie leveren. De Klingelnbergvertanding wordt veel toegepast voor het overbrengen van krachten via assen die haaks op elkaar staan, bijvoorbeeld in de maritieme sector. Voor de productie van deze tandwielen zijn speciale machines nodig, waaraan een hoog prijskaartje hangt. Los daarvan vereisen ze speciale tooling, zodat het produceren van kleine aantallen duur wordt. Met de in eigen huis ontwikkelde Perfect Rotors Software rekent Bierens met deze nadelen af.
Momenteel bouwt de tandwielenproducent een compleet nieuwe fabriek. In de komende jaren wil men het bedrijf verviervoudigen. Het frezen van tandwielen op een vijfassige machine biedt namelijk nogal wat voordelen, meent Noud van Roosmalen (foto), hoofd R&D en degene die de software heeft ontwikkeld. De kracht van het pakket is dat je noch een uitgebreide 3D CAD tekening nodig hebt noch een CAM-operatie moet doorlopen. ‘We gebruiken alleen de data die op een normale 2D tekening van een tandwiel staan of die we uit een systeem als Becal halen. Deze data voeren we in het systeem in en dat berekent automatisch het NC-programma voor de vijfassige machine.’
Doordat men tandwielen vijfassig freest, kan Bierens elke geometrie van de vertanding maken. Een eerste ontwikkeling in eigen huis is de S-vertanding, de Golden Solution. Door vijfassig te frezen, kan men elk individueel contactpunt van een tand optimaliseren. Een iets afwijkende radius van een vertanding levert geen problemen op. Omdat men freest, wordt de pinion uit één stuk gemaakt, wat in het gebruik voor aanzienlijk minder klachten zorgt en een eenvoudigere assemblage mogelijk maakt.
Tijdens de technologieconferentie van de tandwielenfabrikant presenteerde Michael Potts van Schottel, een Duitse fabrikant van aandrijfsystemen voor grote containerschepen, de eerste ervaringen met de nieuwe tandwielen. Tot voor kort gebruikte Schottel altijd Klingelnberg tandwielen, maar na de eerste testen met de nieuwe tandwielen uit Tilburg is Potts enthousiast. ‘Het voordeel van het vijfassig frezen ligt onder andere bij de kleinere series. De S-vertanding van BiTanderens zorgt daarnaast voor minder vermoeiings- en belastingschade.’ Dat betekent in de praktijk dat Schottel de tandwielkasten tot wel 10 procent zwaarder kan belasten. Dus meer motorvermogen op dezelfde tandwielkast, wat in feite een compactere bouwwijze mogelijk maakt.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…