Zo’n zestig relaties uit met name de maritieme hoek konden eidn november op de eerste Bierens Technology Convention kennis maken met deze Nederlandse innovatie.
‘Het monopolie van sommige leveranciers van tandwieltechnologie wordt doorbroken’, zegt Adri van der Wielen, sales manager bij Bierens Companies, na afloop van de eerste conferentie die de Tilburgse producent van tandwielen eind vorig jaar hield. Hij bedoelt dan concerns als Klingelnberg en Gleason, de machinebouwers die voor de productie van conische tandwielen machines en technologie leveren. De Klingelnbergvertanding wordt veel toegepast voor het overbrengen van krachten via assen die haaks op elkaar staan, bijvoorbeeld in de maritieme sector. Voor de productie van deze tandwielen zijn speciale machines nodig, waaraan een hoog prijskaartje hangt. Los daarvan vereisen ze speciale tooling, zodat het produceren van kleine aantallen duur wordt. Met de in eigen huis ontwikkelde Perfect Rotors Software rekent Bierens met deze nadelen af.
Momenteel bouwt de tandwielenproducent een compleet nieuwe fabriek. In de komende jaren wil men het bedrijf verviervoudigen. Het frezen van tandwielen op een vijfassige machine biedt namelijk nogal wat voordelen, meent Noud van Roosmalen (foto), hoofd R&D en degene die de software heeft ontwikkeld. De kracht van het pakket is dat je noch een uitgebreide 3D CAD tekening nodig hebt noch een CAM-operatie moet doorlopen. ‘We gebruiken alleen de data die op een normale 2D tekening van een tandwiel staan of die we uit een systeem als Becal halen. Deze data voeren we in het systeem in en dat berekent automatisch het NC-programma voor de vijfassige machine.’
Doordat men tandwielen vijfassig freest, kan Bierens elke geometrie van de vertanding maken. Een eerste ontwikkeling in eigen huis is de S-vertanding, de Golden Solution. Door vijfassig te frezen, kan men elk individueel contactpunt van een tand optimaliseren. Een iets afwijkende radius van een vertanding levert geen problemen op. Omdat men freest, wordt de pinion uit één stuk gemaakt, wat in het gebruik voor aanzienlijk minder klachten zorgt en een eenvoudigere assemblage mogelijk maakt.
Tijdens de technologieconferentie van de tandwielenfabrikant presenteerde Michael Potts van Schottel, een Duitse fabrikant van aandrijfsystemen voor grote containerschepen, de eerste ervaringen met de nieuwe tandwielen. Tot voor kort gebruikte Schottel altijd Klingelnberg tandwielen, maar na de eerste testen met de nieuwe tandwielen uit Tilburg is Potts enthousiast. ‘Het voordeel van het vijfassig frezen ligt onder andere bij de kleinere series. De S-vertanding van BiTanderens zorgt daarnaast voor minder vermoeiings- en belastingschade.’ Dat betekent in de praktijk dat Schottel de tandwielkasten tot wel 10 procent zwaarder kan belasten. Dus meer motorvermogen op dezelfde tandwielkast, wat in feite een compactere bouwwijze mogelijk maakt.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…