Tata Steel gaat onderhoud anders organiseren met minder leveranciers

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Tata Steel heeft vandaag leveranciers uit de IJmond geïnformeerd over de nieuwe aanpak voor de inkoop van onderhoud. Deze nieuwe aanpak betekent dat Tata Steel met een kleiner aantal leveranciers zal werken, die nauwer samenwerken met elkaar en het staalbedrijf. Dit vertelde Dook van den Boer, directeur Tata Steel in IJmuiden tijdens een bijeenkomst in het Tata Steel Stadion.

Nu werkt het staalconcern met meer dan 1.000 bedrijven die op de of andere wijze onderhoud verrichten op de site in IJmuiden. Vanaf augustus zal Tata Steel alle huidige leveranciers en de onderhoudsmarkt benaderen om de nieuwe onderhoudsstrategie verder vorm te geven.

Meer toegevoegde waarde

‘Ondanks de crisis in Europa en de structurele verschuivingen op de wereldwijde staalmarkt, zien wij een goede toekomst voor ons staalbedrijf in IJmuiden’, zo stelde van den Boer. ‘Om in deze ingrijpend veranderde context succesvol te zijn, is het belangrijk dat wij onze klanten een hoge toegevoegde waarde bieden, betrouwbaar leveren en dat tegen een scherpe prijs. Onderhoud speelt daarin een belangrijke rol.’
‘Door een andere aanpak van de inkoop van onderhoud willen we de kwaliteit en betrouwbaarheid van het onderhoud verder verbeteren en de kosten verlagen. Wij vragen onze leveranciers om flexibiliteit en vernieuwend denken. De sleutel tot succes voor ons staalbedrijf én onze partners is gelegen in het bundelen van onze krachten om zo efficiënt mogelijk hoogwaardige en innovatieve staalsoorten te produceren. De nieuwe aanpak betekent dat het aantal leveranciers zal dalen. Onze voorkeur gaat ernaar uit om, net als nu, te blijven werken met bedrijven uit de IJmond en de metropoolregio Amsterdam’, aldus Van den Boer.