DP1000HY staal bevat koolstof en mangaan om de sterkte en versteviging te vergroten. Het is beschikbaar in een reeks afmetingen, van een dikte tot 2 mm en een breedte tot 1.400 mm. Het is afgewerkt met een dompelverzinkte coating, die goede bescherming tegen corrosie biedt en het een kosteneffectieve oplossing maakt voor de carrosseriestructuur.
De productie van DP1000HY is vorige maand begonnen. Tata Steel levert de orders van nieuwe en bestaande klanten vanuit haar vestiging in IJmuiden. Deze nieuwste toevoeging aan de range van tweefase staalsoorten betekent dat het bedrijf nu drie sterktes kan aanbieden: 600, 800 en 1.000 megapascals.
DP in de merknaam DP1000HY-GI staat voor Dual Phase (tweefase), wat betekent dat het staal een gecombineerde ferriet en martensiet microstructuur heeft. 1000 verwijst naar de 1,000 megapascal (MPa) treksterkte, HY verwijst naar de hoge vloeigrens, terwijl GI de zinkcoating aanduidt.
Tata Steel heeft dit hogesterktestaal ontwikkeld in nauwe samenwerking met automobielfabrikanten. Het kan worden verwerkt op de bestaande installaties van de producenten – een belangrijk criterium bij de ontwikkeling van dit staal.
De hoge vloeigrens van het DP1000HY staal, dat ervoor zorgt dat het materiaal aan grote krachten bloot kan staan tijdens het vervormen en daardoor meer energie absorbeert tijdens een botsing, is het meest geschikt voor het maken van onderdelen als de versterkingen van de A- en B-stijlen, drempels, deurbalken en dwarsbalken.
De sterkte van het nieuwe staal stelt ontwerpers in staat om materiaalverbruik te reduceren, met een potentiële verlaging van 8 tot 15 procent van het gewicht van onderdelen, afhankelijk van de staalsoort die wordt vervangen. De superieure vervormbaarheid maakt het geschikt om relatief complexe vormen te creëren, terwijl de optimale energieabsorptie ideaal is voor het maken van onderdelen die goed moeten scoren op het gebied van botsveiligheid.
DP1000HY voldoet aan de eisen van de Duitse vereniging van autofabrikanten, het Verband der Automobilindustrie (VDA), waarmee het voldoet aan de meest stringente veiligheidseisen van autofabrikanten wereldwijd.
Sander Heinhuis, European Marketing Manager Automotive bij Tata Steel: ‘De veiligheid van inzittenden is de meest belangrijke overweging bij het ontwerpen van een auto, maar met de steeds toenemende druk om de uitstoot van CO2 te verlagen, is het van vitaal belang dat fabrikanten materialen gebruiken die zo licht mogelijk zijn. Met de ontwikkeling van DP1000HY heeft Tata Steel een staalsoort ontwikkeld die hoge vloeigrens, ultra hoge sterkte en vervormbaarheid combineert, waardoor autofabrikanten de dikte kunnen reduceren van het staal dat ze gebruiken. Daardoor kunnen ze een indrukwekkende mate van bescherming bij botsingen bieden en tegelijkertijd het gewicht reduceren. We werken nauw met onze klanten samen om de voordelen te laten zien van het gebruiken van dit product.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…