Tata Steel introduceert ultra hogesterktestaal voor automotive

DP1000HY staal bevat koolstof en mangaan om de sterkte en versteviging te vergroten. Het is beschikbaar in een reeks afmetingen, van een dikte tot 2 mm en een breedte tot 1.400 mm. Het is afgewerkt met een dompelverzinkte coating, die goede bescherming tegen corrosie biedt en het een kosteneffectieve oplossing maakt voor de carrosseriestructuur.

De productie van DP1000HY is vorige maand begonnen. Tata Steel levert de orders van nieuwe en bestaande klanten vanuit haar vestiging in IJmuiden. Deze nieuwste toevoeging aan de range van tweefase staalsoorten betekent dat het bedrijf nu drie sterktes kan aanbieden: 600, 800 en 1.000 megapascals.

Vloeigrens

DP in de merknaam DP1000HY-GI staat voor Dual Phase (tweefase), wat betekent dat het staal een gecombineerde ferriet en martensiet microstructuur heeft. 1000 verwijst naar de 1,000 megapascal (MPa) treksterkte, HY verwijst naar de hoge vloeigrens, terwijl GI de zinkcoating aanduidt.

Tata Steel heeft dit hogesterktestaal ontwikkeld in nauwe samenwerking met automobielfabrikanten. Het kan worden verwerkt op de bestaande installaties van de producenten – een belangrijk criterium bij de ontwikkeling van dit staal.
De hoge vloeigrens van het DP1000HY staal, dat ervoor zorgt dat het materiaal aan grote krachten bloot kan staan tijdens het vervormen en daardoor meer energie absorbeert tijdens een botsing, is het meest geschikt voor het maken van onderdelen als de versterkingen van de A- en B-stijlen, drempels, deurbalken en dwarsbalken.

Minder gewicht

De sterkte van het nieuwe staal stelt ontwerpers in staat om materiaalverbruik te reduceren, met een potentiële verlaging van 8 tot 15 procent van het gewicht van onderdelen, afhankelijk van de staalsoort die wordt vervangen. De superieure vervormbaarheid maakt het geschikt om relatief complexe vormen te creëren, terwijl de optimale energieabsorptie ideaal is voor het maken van onderdelen die goed moeten scoren op het gebied van botsveiligheid.

DP1000HY voldoet aan de eisen van de Duitse vereniging van autofabrikanten, het Verband der Automobilindustrie (VDA), waarmee het voldoet aan de meest stringente veiligheidseisen van autofabrikanten wereldwijd.

Veiligheid

Sander Heinhuis, European Marketing Manager Automotive bij Tata Steel: ‘De veiligheid van inzittenden is de meest belangrijke overweging bij het ontwerpen van een auto, maar met de steeds toenemende druk om de uitstoot van CO2 te verlagen, is het van vitaal belang dat fabrikanten materialen gebruiken die zo licht mogelijk zijn. Met de ontwikkeling van DP1000HY heeft Tata Steel een staalsoort ontwikkeld die hoge vloeigrens, ultra hoge sterkte en vervormbaarheid combineert, waardoor autofabrikanten de dikte kunnen reduceren van het staal dat ze gebruiken. Daardoor kunnen ze een indrukwekkende mate van bescherming bij botsingen bieden en tegelijkertijd het gewicht reduceren. We werken nauw met onze klanten samen om de voordelen te laten zien van het gebruiken van dit product.’

Tata Steel

De redactie

Recent Posts

MKB-Barometer: sombere verwachtingen

Ieder kwartaal doet Koninklijke Metaalunie onderzoek onder haar leden naar de stand van de mkb-maakindustrie.…

13 uur ago

Infosessies digitalisering in de machinebouw

Hoe worden machines ‘connected’ en hoe wordt data inzichtelijk en relevant? Om hierop een antwoord…

2 dagen ago

Thyssenkrupp verkoopt Indiase weekijzeractiviteiten

Thyssenkrupp heeft het Indiase bedrijf Thyssenkrupp Electrical Steel India Private Ltd. verkocht aan JSW Steel…

4 dagen ago

Krappe arbeidsmarkt vraagt creatieve oplossingen

De Nederlandse arbeidsmarkt kampt met een historische krapte die ook de industriële sectoren zwaar treft.…

4 dagen ago

Defensie start nieuw fonds voor Nederlandse start-ups

Het ministerie van Defensie gaat een nieuw investeringsfonds oprichten. Het SecFund (Security Fund), met een…

5 dagen ago

Wereldstaalproductie redelijk stabiel

De wereldwijde staalproductie liet in september een daling zien van 4,7 procent ten opzichte van…

5 dagen ago