De warmtebehandelde rail heeft een tot drie keer langere levensduur dan standaard rail bij gebruik onder hoge slijtagecondities, zoals zwaar verkeer, hoge asbelastingen of scherpe bochten. Gérard Glas, hoofd van de Tata Steel’s Rail Sector, zegt: ‘Deze investering ondersteunt ons streven naar de ontwikkeling van een reeks hoogkwalitatieve railproducten die geschikt zijn voor diverse omgevingen wereldwijd. De investering in een nieuwe warmtebehandelingsfabriek resulteert in nieuwe kansen op de Europese markt.’
De nieuwe warmtebehandelingsfabriek is een aanvulling op een bestaande warmtebehandelingslijn in de Hayange fabriek die rails tot maximaal 36 meter lengte kan verwerken. De nieuwe fabriek, die naar verwachting in het najaar van 2013 klaar is, zal de jaarlijkse productie van warmtebehandeld rails meer dan verdubbelen van 55.000 tot 120.000 ton. De productie van rails zal niet worden beïnvloed door het bouwproject.
De warmtebehandelde rail van Tata Steel wordt geproduceerd volgens een uniek gepatenteerd procédé dat ervoor zorgt dat de rail een uitzonderlijke slijtagebestendigheid bezit. De rail gaat door een inductieoven die een elektromagnetisch veld toepast om het staal tot 950 °C te verhitten. De rail wordt daarna snel afgekoeld met behulp van perslucht. De resulterende lage restspanningen bieden aanvullende bescherming tegen railfalen, vergeleken met andere in-line warmtebehandelingsprocessen.
De nieuwe investering volgt op de 35 miljoen euro kostende modernisering van de Hayange railfabriek, die in september 2011 werd afgerond, waardoor er nu 108 meter lange rails kan worden geproduceerd. Vorig jaar haalde Tata Steel een grote order binnen voor de levering van spoorrails voor een nieuwe 302 kilometer (188 mijl) lange hogesnelheidslijn tussen de Franse steden Tours en Bordeaux. En in 2009 tekende de Franse spoorwegmaatschappij SNCF een 350 miljoen euro contract met Tata Steel voor de aankoop van rails voor maximaal zes jaar.
Tata Steel leverde uit de Hayange fabriek de rails voor het spoor waarop een TGV in 2007 het wereld treinsnelheidsrecord brak. De Franse trein bereikte een snelheid van 574.8 km/h (357 mph) tussen Parijs en Straatsburg.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…