Tata Steel komt met nieuwe reeks XPF staal voor lichtere auto’s

Tata Steel zegt het eerste staalbedrijf in Europa te zijn dat chassisbouwers kan voorzien van staalsoorten die superieure constructie-eigenschappen bieden om significante gewichtsbesparingen in het chassis te realiseren. XPF staal heeft superieure en constante vervormbaarheids- en verbindingseigenschappen en vermoeiingssterkte. Het is uitermate geschikt voor consistente verwerking op de installaties van autofabrikanten.

Doorbraak chassisontwerp

XPF staal stelt autofabrikanten in staat om chassisonderdelen te maken die 10 procent lichter zijn. Tevens kunnen met XPF staal de productiekosten van onderdelen tot wel 50 procent worden gereduceerd. Dat is mogelijk doordat het gemak waarmee ze kunnen worden vervormd in combiantie met een hoge sterkte.  

‘De XPF reeks laat zien hoezeer Tata Steel focust op het leveren van geavanceerde producten voor alle mogelijke toepassingen in de automobielindustrie’, aldus Henrik Adam, Chief Commercial Officer van Tata Steel in Europa. ‘Deze nieuwe reeks staalsoorten zal auto-ontwerpers in staat stellen om nog innovatiever te zijn in het creëren van de volgende generatie voertuigen. Wij zijn ervan overtuigd dat ze een grote doorbraak betekenen op het gebied van constructiemateriaaltechnologie in de automobielsector.’

 XPF staal is een belangrijke nieuwe toevoeging aan de toenemende reeks geavanceerde staalsoorten, waaronder, High Strength Low Alloy (HSLA), Dual Phase (DP) en Hot Forming stalen. Autofabrikanten vragen om nieuwe hoge sterkte staalsoorten die goed presteren op het gebied van veiligheid, maar tevens het gewicht van auto’s helpen reduceren, waardoor die ook zuiniger worden.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago