Tata Steel krijgt grote railorder voor Franse hogesnelheidsspoorlijn

Het staal zal worden geproduceerd in Scunthorpe, Groot-Brittannië, alvorens tot rails te worden gewalst in de staalfabriek van Tata Steel in Hayange, in noordoost Frankrijk, voor levering vanaf 2015. Met de order is waarschijnlijk een bedrag gemoeid van rond 50 miljoen euro.

Gérard Glas, hoofd van de Tata Steel Rail Sector: ‘Dit is het tweede hogesnelheidsspoorlijnproject dat het afgelopen jaar aan ons is gegund en het vormt een erkenning van onze wereldklasse producten en diensten. ‘We zullen voor deze nieuwe hogesnelheidslijn rails leveren van elk 108 meter lang, waardoor we de passagiers een soepeler rijervaring kunnen bieden, terwijl de onderhoudskosten lager zijn.’

‘We hebben fors geïnvesteerd in state-of-the-art technologie in onze railfabriek in Hayange – bijna 50 miljoen euro in drie jaar – hetgeen ons in staat stelt om de hoogste kwaliteit rail te maken en een zekere toekomst voor onze 400 werknemers te garanderen.’

Het Le Mans – Rennes spoorlijnproject is één van de grootste in Europa en zal worden gerealiseerd door het Franse bouwbedrijf Eiffage. De nieuwe lijn wordt een uitbreiding van een bestaande hogesnelheidslijn die de reistijd tussen Parijs en Rennes zal verkorten met 37 minuten. Het project zal naar verwachting 10.000 banen creëren gedurende de bouwfase en zal worden afgerond in 2016.

Slijsterke rails

In juli kondigde Tata Steel al een investering aan van 12 miljoen euro in nieuwe technologie in de Hayange railfabriek voor de productie van langere slijtsterke rails. En vorig jaar werd door het bedrijf een upgrade van 35 miljoen euro voor de fabriek afgerond, waardoor daar nu 108 meter lange rails kan worden geproduceerd.
In 2011 haalde Tata Steel een grote order binnen voor de levering van rails voor een nieuwe 302 km lange (188 mijl) hogesnelheidslijn tussen de Franse steden Tours en Bordeaux. En in 2009 tekende het Franse spoorwegbedrijf SNCF een contract voor € 350 miljoen met Tata Steel voor de aankoop van rails voor maximaal zes jaar.

Tata Steel leverde uit de Hayange fabriek de rails voor de spoorlijn waarop een TGV het wereldsnelheidsrecord voor treinen brak in 2007. De Franse trein bereikte toen een snelheid van 574.8 km/h tussen Parijs en Straatsburg.

Tata Steel Europe

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago