Met de investering van 2,3 miljoen euro in deze installatie kan Tata Steel een nieuwe generatie staalsoorten ontwikkelen, die nog lichter, sterker en crashbestendiger zijn. Daarmee worden auto’s nog veiliger én zuiniger. Aan de investering ligt een nauwe samenwerking ten grondslag tussen Tata Steel en grote Europese autofabrikanten, die inzicht heeft opgeleverd met betrekking tot de eisen voor toekomstige automodellen. Met de installatie kan Tata Steel klanten ondersteunen bij het integreren van nieuwe ultra hogesterkte stalen in toekomstige modellen.
‘Deze investering vloeit voort uit gesprekken met klanten uit de automobielsector over hun visie op de auto’s van de toekomst’, aldus Henrik Adam, chief commercial officer van Tata Steel in Europa. ‘Deze nieuwe installatie stelt ons in staat om nog nauwer samen te werken met autofabrikanten, niet alleen om de nieuwe, geavanceerde staalsoorten te ontwikkelen waarnaar zij in toenemende mate vragen, maar ook om ze te helpen om deze staalsoorten optimaal te verwerken op hun eigen installaties’, zo zegt Adam.
De nieuwe productielijn voor het heet persen van stalen plaat tot auto-onderdelen is wereldwijd de meest geavanceerde in zijn soort, met een combinatie van de eigenschappen van commerciële productielijnen in de automobielindustrie en speciale R&D-componenten om de atmosfeer, temperatuur, snelheid, kracht, druk en wrijving te beïnvloeden en te meten. Twee vooraanstaande leveranciers op dit gebied, Schuler en Schwartz, hebben de installatie gebouwd.
Bij heet persen worden stalen platen verhit tot boven de 900 graden in speciale ovens, waarin de temperatuur en atmosfeer kan worden geregeld. Vervolgens worden ze in de gewenste vorm geperst in watergekoelde matrijzen. Door de stalen platen op deze manier te verhitten kunnen ze makkelijker worden gevormd en het daaropvolgende snelle afkoelen zorgt ervoor dat het staal extreem sterk wordt, waardoor lichtere auto-onderdelen kunnen worden gemaakt.
Veilig en duurzaam
Heet persen van staal wordt in toenemende mate gebruikt door autofabrikanten en hun toeleveranciers om complexe carrosserie-onderdelen (zoals A- en B-stijlen, dorpels en schutborden ) te produceren die hoge krachten kunnen weerstaan. Voor het fabriceren van deze onderdelen zijn ultra hogesterkte staalsoorten nodig, die tegelijkertijd zo licht mogelijk moeten zijn om optimale prestaties op het gebied van veiligheid en duurzaamheid te garanderen. Recent op de markt gebrachte automodellen bestaan voor meer dan 20 procent (van hun gewicht) uit heet geperste stalen onderdelen. Met name het gebruik van staalsoorten waarvan de sterkte is vergroot door toevoeging van boron neemt snel toe. Tata Steel ontwikkelt boron staalsoorten met een zinklaag, die superieure corrosiebestendigheid bieden ten opzichte van andere boron staalsoorten. In juni 2012 bracht het staalbedrijf zijn verzinkte staalproduct op de markt onder de naam HQ1500 ZnX.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…