Tata Steel reorganiseert buizendivisies; banenverlies in Zwijndrecht, Maastricht en Oosterhout

Tata Steel Tubes Europa is bezig met herstelplan voor zijn buizendivisies in Europa. Dit maakte het staalconcern vandaag bekend. Om concurrerender te kunnen opereren zullen er onder andere 200 banen verdwijnen in vier buizenbedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Het herstelplan richt zich op efficiencyverbeteringen en kostenreducties om de concurrentiekracht te vergroten. Met het herstelplan staan er 200 banen op de tocht: 17 in Zwijndrecht, 28 in Maastricht, 45 in Oosterhout en 110 in Corby (VK).

Remco Blaauw, managing director van Tata’s Europese buizendivisie: ‘Deze beslissing is een reactie op de aanhoudende neergang in alle Europese markten voor buizen. De aangekondigde maatregelen zijn bedoeld om deze vestigingen in een financieel gezonde positie te brengen.’  

Investeren in Zwijndrecht

‘De reorganisatie heeft hoegenaamd geen gevolgen  voor de productiecapaciteit’, vertelt Robert Moens, woordvoerder bij Tata Steel in IJmuiden. ‘Er zal wel efficiënter gewerkt gaan worden. Alleen in Oosterhout wordt een deel van de productie afgestoten, daar wordt de verzinklijn gesloten. In Zwijndrecht wordt zelfs op dit moment geïnvesteerd in een nieuwe bewerkingslijn voor stalen buizen voor de automobielsector waar 15 mensen voor nodig zijn. Per saldo verdwijnen er dus in Zwijndrecht maar 2 fte’s’, rekent Moens ons voor.

‘Ook betekent het noemen van deze aantallen niet dat er daadwerkelijk  200 mensen worden ontslagen’, zegt Robert Moens. ‘Zo wordt in Zwijndrecht extra werkgelegenheid gecreëerd en een aantal van de verdwijnende functies worden nu nog uitgevoerd door tijdelijke krachten of ze waren al een tijdje niet meer ingevuld.’

De uitvoering van de reorganisatie hangt nog wel af van de goedkeuring van respectievelijke vakbonden en OR.