Tata Steel heeft begin deze maand een installatie van Hyundai in gebruik genomen voor de volautomatische productie van kerfslagteststaafjes uit monsters van rollen hogesterktestaal. Aan de hand van proeven met die staafjes kan nauwkeurig worden vastgesteld hoe impactbestendig het staal is.
Met behulp van deze installatie kan Tata Steel in IJmuiden staal ontwikkelen en produceren dat nóg nauwkeuriger aan bepaalde specificaties voldoet. Tegelijkertijd kunnen er nu meer teststaafjes worden gemaakt, waardoor de tijd tussen het nemen van een monster en de uitslag van de test wordt verkort. Rollen staal kunnen daardoor sneller aan klanten worden geleverd.
Hogere kwaliteit, kortere levertijd
‘Deze volledig geautomatiseerde installatie is een goed voorbeeld van hoe wij met slimme innovaties staal ontwikkelen en produceren dat aan steeds hogere kwaliteitseisen voldoet’, zo stelt Mark Denys, directeur Technical bij Tata Steel in IJmuiden. ‘We kunnen klanten zo extra toegevoegde waarde bieden, waardoor zij in hun markten het verschil kunnen maken. Dat we hierdoor ook sneller kunnen leveren is een tweede belangrijk voordeel voor onze klanten. Het dikke hogesterktestaal waar het hier om gaat worden met name toegepast in zware graaf-, hijs en mijnbouwvoertuigen en windmolens. En voor ons bedrijf betekent het dat we nu sneller kunnen groeien in de markt voor hogesterktestaal. De efficiëntere werkwijze leidt ook tot een kostenbesparing’, aldus Denys.
Volledige automatisering
Voorheen werden de zogenaamde kerfslagteststaafjes nog handmatig geproduceerd door een monster uit een plaatstaal op maat te snijden, er vier gaten in te boren, tussen twee paren gaten sleuven te maken en uit het resterende deel drie identieke staafjes te halen en vervolgens van een V-groef en een code te voorzien. De nieuwe installatie kan volledig geautomatiseerd met een veel grotere nauwkeurigheid non-stop wel twee keer zoveel kerfslagteststaafjes maken, 2D-coderen en opbergen. Nog nauwkeuriger kunnen testen betekent dat staal kan worden ontwikkeld en geproduceerd dat aan nog strengere toleranties kan voldoen. De vergroting van de testcapaciteit zorgt ervoor dat rollen staal sneller kunnen worden vrijgegeven en geleverd.
Staal in Arctische kou
Afhankelijk van de omstandigheden waaronder het staal moet presteren worden kerfslagteststaafjes gekoeld tot een temperatuur van wel -80 graden Celsius. Daarna worden ze in een speciale installatie gezet (kerfslaghamer), waar wordt bepaald hoeveel energie het staal kan absorberen.
De hogesterktestaalsoorten die in de installatie worden getest conform ISO-normen zijn onder meer S355J2 en S700MC. Dit laatstgenoemde hogesterktestaal wordt onder meer geleverd aan klanten die graaf-, hijs- en mijnbouwvoertuigen produceren die ook in extreem koude omstandigheden in bijvoorbeeld Arctische regionen moeten kunnen presteren. Voor deze grote voertuigen is dik staal vereist.
Normaal gesproken geldt dat hoe dikker het staal is, hoe minder taai het is. Tata Steel ontwikkelt S700 Impact staal dat dik is én extreem taai. Dat is een unieke combinatie, waarmee het ideaal is voor de productie van voertuigen die in extreem koude weersomstandigheden worden ingezet. Dankzij een eerdere aanpassing aan een haspel in de Warmbandwalserij bij Tata Steel in IJmuiden kan het staalbedrijf deze dikke staalsoorten op rol leveren. Met het hogesterktestaal van Tata Steel kunnen graaf-, hijs- en mijnbouwvoertuigen worden gemaakt die lichter zijn, maar tevens hun slijtvastheid behouden.