Brancheorganisatie FPT-Vimag heeft een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. En passant is ook het verbindingsstreepje in Techni-Show verdwenen en heet de grootste vakbeurs in de Benelux op het gebied van de productietechnologie voortaan TechniShow, met de toevoeging ‘by fpt vimag’.
FPT-Vimag-voorzitter Richard Boske verduidelijkt deze vernieuwingen: ‘FPT-Vimag is de trotse eigenaar van vakbeurs TechniShow, dé plek waar haar leden en sectorgenoten tweejaarlijks hun productietechnologie tonen. Maar TechniShow is meer dan alleen een vakbeurs; het omvat diverse producten waar de schakels in de productieketen elkaar ontmoeten en hun kennis delen. Verbinden – verdiepen – verwaarden, daar gaat het ons om. De vereniging FPT-Vimag verbindt netwerken en verdiept kennis waarmee haar leden hun business kunnen versterken.’
‘De visuele samenhang tussen alle logo’s moet bijdragen aan een grotere herkenbaarheid voor beursbezoekers van TechniShow, voor lezers van TechniShow | Magazine en voor leden van FPT-Vimag. Met de nieuwe huisstijl is de eerste stap gezet om volgend jaar het 65-jarig bestaan van TechniShow kracht bij te zetten. De vereniging vernieuwd, TechniShow vernieuwd! En er komen nieuwe producten zoals TechniShow | Ontmoet en een multifunctioneel online portal. TechniShow | Magazine blijft en wordt later dit jaar gerestyled. Stap voor stap voeren we de vernieuwing door’, zegt Boske.
Jaarbeurs
Jaarbeurs is samenwerkingspartner voor de organisatie van de vakbeurs en het event TechniShow | Ontmoet. Gert Jan Braam, marktmanager bij Jaarbeurs, is blij met de nieuwe huisstijl: ‘Binnenkort starten we de wervingscampagne voor TechniShow 2016. Alle uitingen komen uit in de nieuwe huisstijl. TechniShow als vakbeurs en als sterk merk leeft! De vertrouwde kleuren van de TechniShow (roze en blauw) zijn gebleven, maar we kijken met het nieuwe logo duidelijk vooruit!’
Het motto van FPT-Vimag is ´maken mogelijk maken´. De Nederlandse maakindustrie is van grote klasse. Aan de basis hiervan staat de productietechnologie en het zijn de leden van branchevereniging FPT-Vimag die het maken mogelijk maken, met hun producten en hun know-how en advies. De diversiteit binnen de vereniging is groot; van productieautomatisering, verbindingstechniek, verspanende en niet-verspanende technieken, meettechnologie tot 3D-technologie. Alles wat nodig is om materiaal, met name metaal, te bewerken is vertegenwoordigd. De leden van de vereniging maken het samen: door de activiteiten van de vereniging versterken ze hun business en samen met hun ketenpartners staan ze aan de basis van de maakindustrie, in Nederland en daarbuiten.
De ontwerpers
De nieuwe huisstijl is ontworpen door bureau De Vormgevers uit Harmelen, in samenwerking met vertegenwoordigers van FPT-Vimag en Jaarbeurs. Het bureau wist het beste de complexe opdracht te vertalen naar een samenhangende huisstijl voor FPT-Vimag, de vakbeurs TechniShow en alle submerken en activiteiten die vallen onder de noemer TechniShow: TechniShow | Magazine, TechniShow | Portal en TechniShow | Ontmoet. De nieuwe logo’s bestaan uit een beeldmerk (combinatie van gekleurde cirkels) en een woordmerk. Beeldmerk en woordmerk zijn onlosmakelijk verbonden.
De woordmerken van FPT-VIMAG en TechniShow zijn in het lettertype Sansation, een stijlvol vriendelijk font uit 2009 van Bernd Montag. Designer en typograaf Montag wilde een modern schreefloos font ontwerpen met enkele bijzondere elementen.
Het beeldmerk bestaat uit een combinatie van cirkels. De oorsprong van dit beeldmerk komt voort uit de metaalindustrie. De vorm is een metafoor voor focus (vizier), precisie (glad) en draaiende assen van machines (rond). Het visualiseert de dynamiek waarbij verschillende partijen met al hun know-how samenkomen in het hart van brancheorganisatie FPT-Vimag. Het beeldmerk onderstreept de doelstelling van FPT-Vimag als brancheorganisatie: verbinden – verdiepen – verwaarden.
De kleuren in het beeldmerk symboliseren de diversiteit aan disciplines binnen de productietechnologie die het maken mogelijk maken. De oranje steunkleur komt voort uit de kleur van vonken (verspanen, lassen). Het geheel biedt bovendien de mogelijkheid tot het variëren in kleurgebruik van de diverse submerken.