Categories: Actueel

Technische mijlpaal voor elektrisch aangedreven vliegtuig (filmpje)

Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Dit wereldrecord in aandrijvingen heeft met succes zijn eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland, waar het bijna geluidloos het acrobatisch vliegtuig Extra 330 LE aandreef. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.

‘Deze dag gaat de luchtvaart veranderen’, aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology, de centrale research afdeling van Siemens. ‘Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.’ De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kilogram, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.

 

Siemens en Airbus
De onderneming gaat de technologie bovendien inbrengen in het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat als doel heeft de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen te stimuleren. Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus gaan de record-motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. ‘Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van circa 1000 kilometer’, lichtte Anton toe. ‘De eerste vlucht van ons aandrijfsysteem is een mijlpaal op de weg naar de elektrificatie van de luchtvaart’, aldus Siegfried Russwurm, de Chief Technology Officer van Siemens. ‘Om dit traject met succes voort te zetten, hebben we baanbrekende ideeën nodig en moeten we risico’s durven nemen. Daarom is de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen ook het eerste project voor onze nieuwe start-up, next47.’ Siemens is vastbesloten om hybride-elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen in de toekomst commercieel te gaan produceren.

Ondersteuning
Het Duitse luchtvaartonderzoekprogramma (LuFo) heeft de ontwikkeling van deze motor ondersteund. De Extra 330LE is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van Siemens, Extra Aircraft, MT-Propeller en Pipistrel (accu).

  

www.siemens.nl

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

13 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

13 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

14 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

15 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

18 uur ago