Aan het woord is Bob de Hoon, directeur bij Teleflex. Deze producent is 100 procent dochter van én leverancier aan Railtechniek Van Herwijnen, specialist op het gebied van interne transportsystemen. Het bedrijf verzorgt de productie van alle hangbanen. ‘Daar hebben we een succesvol jaar mee achter de rug, met een omzetgroei van liefst 15 procent. Met name de export loopt goed. In landen als Turkije, België, Mexico en Australië boeken we momenteel goede resultaten. Daarom zijn we tevens in personeel gegroeid om de productie te kunnen bijbenen.’
Eén van de groeibriljanten van afgelopen jaar is de nieuw ontwikkelde G8 vloerconveyor. ‘Dit systeem is speciaal ontworpen voor spindelconveyors. Eén van de eerste projecten waarin deze conveyor is toegepast, was het spuiten van autovelgen. Omdat we onze eigen besturingen ontwikkelen, kunnen we verder makkelijk de koppeling maken naar het ERP-pakket van de klant. Er is dus geen software van buitenaf nodig. Dankzij online monitoring kunnen we bij storingen online onze klanten erg snel helpen.’ De Hoon is tevreden met de afzet van de G8. ‘Na de introductie hebben we inmiddels al meer dan 4 kilometer van deze vloerconveyor geleverd.’
Een andere ‘hardloper’ is de elektrische GPM kettingtakel van de Zwitserse fabrikant GIS, waarvan Railtechniek Van Herwijnen het dealerschap voert in Nederland. ‘Hier zien we een goede omzetontwikkeling. De GPM is dankzij zijn lage eigen gewicht van 14 kilo een ideale montagehulp voor de metaalsector, de bouw en in de timmerindustrie.’ Een project wat De Hoon graag wil noemen is de realisatie van een enorm T1 Power and Free systeem voor het Belgische Sedac. ‘Dit is de grootste producent van opvouwbare bed- en banksystemen in Europa. Deze klant wilde hulp bij de vervanging van de verouderde poederlakstraat. Railtechniek Van Herwijnen realiseerde hier een Power and Free systeem met erin lopend productdragers van 5.400 mm lang, waaraan meerdere frames kunnen worden opgehangen. De logistieke instelbare snelheid van de installatie bedraagt 14 meter/min, met een aparte aandrijving door de voorbehandeling van 8,5 meter/min, terwijl de transfers door de drie poedercabines een snelheid van maximaal 6 meter/min hebben. De totale kettinglengte bedraagt circa 1.800 meter.’
Omdat de fabriek draaiende moest blijven, lag er voor Railtechniek Van Herwijnen een flinke uitdaging. De Hoon: ‘We hebben daarom de zomervakantie aangegrepen voor de installatie van de nieuwe lijn, terwijl de oude lijn 0 procent stilstand heeft gehad tijdens dat proces. Uiteindelijk is het project opgeleverd in augustus van dit jaar.’ De Teleflex-directeur blikt met vertrouwen vooruit op 2016. ‘We hebben een goed gevulde orderportefeuille van zo’n vijf maanden, de export gaat hard en op basis van de geluiden bij de dochterondernemingen van Railtechniek Van Herwijnen hebben we zin in het aankomende jaar.’
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…