TenCate krijgt opdracht voor levering composiet chassis voor Alfa Romeo 4C platform

Dit geavanceerde materiaal wordt gebruikt voor de productie van de gehele centrale passagierscompartiment waardoor het voertuiggewicht aanzienlijk vermindert en geeft het voertuig een bijzonder stijve en veilige basisstructuur. De Nijverdalse producent gaat daarvoor in Italië een productielocatie opstarten voor de levering van maximaal 3.000 zogeheten Monocoques (foto en video onder). De overeenkomst van TenCate en Adler is het resultaat van de relatie die vanaf de start van het 4C-project is aangegaan. De samenwerking voorziet in de toepassing van de E700-serie koolstofvezelprepregs van TenCate Advanced Composites in Langley Mill (Nottingham, Engeland) door de Adler Group in Ottaviano (Napels, Italië).

Doorbraak

Frank Meurs, groepsdirecteur TenCate Advanced Composites EMEA, zegt: ‘Dit innovatieve project met de Adler Group is een belangrijke doorbraak voor TenCate omdat dit het eerste OEM-project is van deze omvang in de automotive-industrie. Het wordt beschouwd als high profile toepassing’. Paolo Scudieri, directeur van de Adler Group, stelt: ‘We zijn trots op deze samenwerking met TenCate. We zijn er zeker van dat deze overeenkomst zal leiden tot belangrijke technologische ontwikkelingen en efficiëntie in de logistiek, waardoor het product nog concurrerender wordt’.

Lokale productie

De ondersteuning door TenCate van Adler gaat verder dan de ontwikkelingsfase van het project, met verwachte verkopen van Alfa Romeo in de orde van grootte van maximaal drieduizend auto’s per jaar. Beide partijen zijn overeengekomen dat een investering wordt gedaan om het composietmateriaal lokaal te produceren teneinde het logistieke proces te optimaliseren en te voldoen aan de ‘just in time’-eisen zoals die gelden voor dit belangrijke autoprogramma van Alfa Romeo. Daarnaast zullen TenCate en Adler gezamenlijk werken aan innovaties voor nieuwe, automotive gerelateerde projecten.

Ontwikkeling Alfa Romeo 4C

Een zogeheten Monocoque van het koolstofvezel composiet chassis voor de Alfa Romeo 4C.

 

De redactie

Recent Posts

Nieuwe freesmachine moet druk van de ketel halen bij voersystemen-producent

Verba uit Sint-Oedenrode heeft het in jaren niet zo druk gehad. Het Brabantse bedrijf produceert…

16 uur ago

Column Roy Wösting: Still going strong

Daar stond ik dan, 25 jaar geleden. Nagelbijtend, met klotsende oksels en scherp als een…

17 uur ago

Staalbouwer haalt buislaser uit China om verder te kunnen groeien

Ferross Staalbouw, een constructiebedrijf in Oss, heeft geïnvesteerd in een nieuwe buislaser, oftewel profiellaser. Met…

19 uur ago

Trump veroorzaakt forse daling in wereldwijde economische groei

Door de handelsbeperkingen die de nieuwe Amerikaanse president Trump zal invoeren, valt de exportwaarde wereldwijd…

20 uur ago

Award voor nauwkeurig plaatsen van lasmoertjes

De Wim van der Hoek Award, een prestigieuze prijs in de wereld van precisietechniek, ging…

2 dagen ago

Minister op bezoek bij Machine Constructies Marknesse

Ter gelegenheid van de Dag van de Ondernemer bracht minister Eddy van Hijum van Sociale…

2 dagen ago