Tesla stopt binnenkort met de assemblage van Model S en Model X in de fabriek in Tilburg. Eind januari kregen de twee modellen een opwaardering. De aanpassing, onder andere een heel nieuw interieur, maakt het technisch niet langer aantrekkelijk om de auto in Nederland af te bouwen. Het verlies van de assemblageactiviteiten in Tilburg zal maximaal 96 banen kosten.
Dat meldt nu.nl. In Tilburg worden op het moment de auto’s voorzien van de accu en aandrijving. Door de elektrische auto’s in Amerika deels te demonteren en vervolgens in Tilburg weer te assembleren kan Tesla heffingen voor de invoer van complete auto’s omzeilen. Met de vernieuwde modellen is demontage geen optie meer.
In de fabriek is behalve een assemblagehal ook een spuiterij, een onderdelenmagazijn en een servicepunt. Deze blijven bestaan.
Naar verwachting worden de eerste nieuwe modellen in november uitgeleverd in Nederland, wat zou betekenen dat de assemblage van de oude modellen al snel stopt. De 96 medewerkers die hun baan kwijtraken kunnen mogelijk overgeplaatst worden naar de nieuwe fabriek in Berlijn, maar daar moeten zij dan uiteraard wel voor open staan. De productie in Berlijn zou mogelijk komende zomer al van start gaan.
Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…