Het eerste testnetwerk voor waterstof in Nederland wordt op dinsdag 18 januari geopend in Groningen. Met dit gloednieuwe Waterstof Innovatie Netwerk Groningen (WING) kan het midden- en kleinbedrijf (zoals netwerkbeheerders, installateurs en andere technische organisaties) trainingen met waterstof voor hun personeel organiseren, fysieke tests uitvoeren en hun technologie demonstreren.
Het testnetwerk is te vinden in de energietransitie-proeftuin van EnTranCe – Centre of Expertise Energy van de Hanzehogeschool Groningen. Het is voorzien van meerdere waterstofaansluitingen van 30 mbarg tot 8 barg en een aansluiting met hogere druk is mogelijk.
Het Waterstof Innovatie Netwerk Groningen is een aanvulling op het reeds bestaande netwerk Energie Transitie Brug (ETB) van EnTranCe. Dit netwerk kon al warmte, koude, aardgas en elektriciteit leveren. Het consortiumproject de Groene Waterstof Booster is uitgebreid met een waterstofvoorziening, om zo te voldoen aan de vraag naar experimenteerruimte voor groene waterstof.
Opening bijwonen
De opening vindt online plaats tussen 15:00 – 16.00 uur en is te volgen via deze livestream. Aanmelden kan hier.
Tijdens de opening worden Emerson, GasTerra, DNV, Nederlandse Gasunie en EnTranCe-directeur Jan-jaap Aué geïnterviewd over onderwerpen als: de zakelijke kansen die groene waterstof biedt, hoe de energietransitie kan worden versneld met (samenwerken op het gebied van) waterstof, verschillende testmogelijkheden, de juridische aspecten rond werken met waterstof en praktisch en fundamenteel onderzoek waar de Hanzehogeschool zich mee bezighoudt. Ook komen veiligheid, operatie en onderhoud, installatie en communicatie aan bod. Verder worden de eerste ervaringen gedeeld van partners die hun testen/onderzoek met waterstof(toepassingen) op het Waterstof Innovatie Netwerk Groningen uitvoerden.
Drukken van 30 mbar en 8 bar lijken goed haalbaar, maar bij kamertemperatuur gaat vloeibare waterstof naar 350 bar.
Om daar een betrouwbaar vat en distributie systeem voor te voor te ontwikkelen is het van belang de interkristallijne corrosie van hoogwaardig staal veroorzaakt door waterstof uit te sluiten.
Dat is een stap die mijnsinziens eerst genomen moet worden.
Ieder koelsysteem heeft bovendien de neiging eens te falen. Daarom zijn sytemen die uitgaan temperaturen van 20 Kelvin onacceptabel.
De consequenties en risico’s van het falen daarvan zijn bij waterstof niet acceptabel en sociaal onverantwoord.
Een onderzoek naar interkristallijne corrosie hoeft geen miljarden te kosten, maar heeft wel prioriteit. Daar is wel onderzoek naar gedaan maar het heeft geen praktisch bruikbaar materiaal opgeleverd.
De miljardensubsidies voor het promoten van waterstof waar nu mee gestrooid wordt, verhogen de inflatie waarschijnnlijk zonder bruikbaar resultaat.
Eerst de interkristallijne corrosie onderzoeken ligt meer voor de hand.
BMW, VW en Mercedes hebben geen acceptabele oplossing gevonden voor de opslag van waterstof in een auto die een paar weken wordt geparkeerd.
De efficiency van waterstofproductie vraagt aandacht en speelt een zeer belangrijke rol.
Het is niet uitgesloten dat men in Den Haag iets over het hoofd heeft gezien.
Dat is vaker gebeurd en geschiedenis herhaalt zich.