ThyssenKrupp boekt grote order voor productie B-stijlen via ‘tailored tempering’

Met ‘tailored tempering’ kunnen de mechanische eigenschapen van staal door middel van een gerichte warmtebehandeling op verschillende plaatsen locaal worden verbeterd. Deze technologie maakt deel uit van het zogeheten InCar -project.

Gewichtsbesparing

De nieuwe technologie maakt een gewichtsbesparing van plaatmateriaal mogelijk tot wel 30 procent. Het plaatstaal (in dit geval een staallegering van magnesium-boron) wordt verhit tot een temperatuur van 880-950 graden. Met deze temperatuur wordt de B-stijl gevormd in een matrijs en daarna gericht en locaal snel afgekoeld in de matrijs. Hiermee worden componenten geproduceerd met sterktes tot 1.500 Megapascal (MPa). En dat is aanzienlijk hoger dan met welke staalsoort of productietechniek bereikt kan worden. Dat betekent dat plaatdelen veel lichter en zonder verstevigingsribben geconstrueerd kunnen worden, meldt ThyssenKrupp Steel Europe.

Maatwerk temperstaal is niet alleen zeer sterk maar buigt ook gecontroleerd mee en absorbeert op die manier botsenergie op. Hierdoor is deze staalsoort met name geschikt in botsgevoelige plekken in een auto.

Verschillende eigenschappen

De B-stijl bijvoorbeeld is een verticale structuur die zich uitstrekt van drempel tot het dak waarbij het onderste derde deel de botsingsenergie kan absorberen, terwijl het bovenste gedeelte star blijft en zodoende de inzittenden beschermt bij een zijdelingse botsing. Het productieproces, gepatenteerd door ThyssenKrupp Steel Europe, waarbij delen met verschillende plaatselijke sterkte en rekeigenschappen worden uit één homogene staalplaat in één productiegang geproduceerd.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw ontwikkelde matrijs die voorzien is van een flexibele verwarming. De gerichte verwarming van specifieke zones van de matrijs geeft het eindproduct sterkte en rek precies op de plekken waar dat nodig is. Deze wijze manier van omvormen biedt zowel de precisie als flexibiliteit. Afhankelijk van de plaatdikte, is het gebied van de overgang tussen harde en zachte zones zeer smal, slechts 15 tot 60 millimeter en is ook nog eens heel goed reproduceerbaar. Dit betekent dat de eigenschappen op elk punt van het plaatmateriaal nauwkeurig kan worden voorspeld.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago