Onder leiding van Schuler zijn elf Duitse bedrijven het onderzoeksproject iComposite 4.0 gestart. Dit project moet leiden tot een economisch verantwoorde serieproductie door het persen van onderdelen van vezelversterkte kunststoffen.
Gezien het toenemende belang van lichtgewicht constructies, worden lichtgewicht constructies en met vezels versterkte kunststoffen steeds vaker gebruikt in de automotive. Een manier om hier een forse besparing te realiseren is door het materiaalgebruik en de doorlooptijden in de productie van onderdelen drastisch te verminderen. Met de huidige productietechnieken treedt tijdens de fabricage van halffabricaten een verlies op tot soms wel 50 procent. Met het project iComposite 4.0 wil men kosten besparen door gebruik te maken van near-net-shape technieken, 3D-printtechnieken in combinatie met een hars-injectie-methode of een netwerk productiesysteem op basis van systeemintelligentie (internet der dingen – Industrie 4.0).
iComposite 4.0
iComposite 4.0 richt zich nu op een additieve vezelspuittechniek, waarmee de basis van het product wordt gemaakt. Aansluitend worden vezelstrengen op basis van de belastbaarheid van het onderdeel toegevoerd. De aansluitende harsinjectie en de vormgeving in de pers, die de matrijsdoorbuiging beïnvloedt, waardoor de gewenste wanddikte van het onderdeel wordt gerealiseerd. Daarna worden de processtappen geoptimaliseerd en deze procesparameters worden opgeslagen op een RFID-chip en geïntegreerd in het onderdeel.
De samenwerkende partijen zijn naast Schuler het Duitse Bundesministerium für Bildung und Forschung, het Aachener Zentrum für integrativen Leichtbau (AZL), RWTH Aachen, Apodius GmbH, Broetje Automation Composites GmbH, Frimo Sontra GmbH, ID-Systec GmbH, Institut für Kunststoffverarbeitung in Industrie und Handwerk (IKV), Siemens AG en tot slot Toho Tenax Europe GmbH.