Beursorganisator Gertjan Lammers kijkt met een positief gevoel terug op de beursdagen van de vakbeurs TIV 2018. Exposanten zijn erg te spreken over de kwaliteit van de bezoekers. Anderzijds zijn bezoekers aangenaam verrast door het aanbod van ruim 225 (toe)leveranciers uit de maakindustrie.
‘De kwaliteitsslag waarmee we twee jaar geleden zijn begonnen, werpt meer en meer zijn vruchten af. Het event is gegroeid van alleen contactmoment naar kennis- en contactmoment met een sterke focus op de regio Noord- en Oost-Nederland.’
In totaal bezochten 6.239 vakprofessionals TIV 2018. ‘We zijn twee jaar geleden gestart met TIV 2.0. De bezoekers van TIV waren dit jaar van hoge kwaliteit en de regio was meer dan ooit aanwezig in Hardenberg. TIV profileert zich als het centrum voor de maakindustrie in Noord- en Oost-Nederland, dat wordt ook bevestigd uit onze bezoekersstatistieken. Maar liefst 86 procent van alle bezoekers is afkomstig uit Noord- en Oost-Nederland. Wie als bezoeker dit jaar heeft overgeslagen, heeft echt iets gemist. Dat is iets wat ik regelmatig terugkreeg van zowel bezoekers als exposanten. Daar zijn we ontzettend blij mee’, aldus Lammers.
Kennisprogramma
Naast ruim 225 exposanten maakten ruim dertig gastsprekers hun opwachting tijdens TIV 2018. Ze verzorgden interactieve seminars en informatieve lezingen. De goed bezochte kennissessies vonden plaats in het midden van de beursvloer. Daardoor konden bezoekers gemakkelijk het netwerken met exposanten combineren met kennis vergaren. Lammers: ‘Daarmee voldoen we aan de vraag vanuit de markt. Een ruime meerderheid (54%) gaf aan TIV te bezoeken om kennis te vergaren over nieuwe producten, diensten en brancheontwikkelingen. In ons kennisprogramma kwam dit veel aan bod. Ondanks dat het bezoekersaantal iets lager was, hebben de exposanten goede leads gegenereerd met bestaande maar ook met veel nieuwe contacten. Dat komt mede door het feit dat bijna de helft (45%) van de bezoekers heeft aangegeven TIV te bezoeken om bestaande en potentiële leveranciers te ontmoeten. Dat sluit goed aan op de behoefte van onze exposanten, want zij willen maar al te graag in contact raken met deze bezoekers.’
Slimmer
Naast de Toekomstcampus introduceerde de beursorganisatie in 2018 ook de thema’s: Slimme (eind)producten, Slimme producties, Slimme processen. ‘De thema’s zijn goed ontvangen. Vooral het feit dat ieder thema een eigen kennistheater had vonden bezoekers prettig.’
De beursdata voor volgende editie zijn: 17, 18 en 19 september 2019.