Met een hybride aangedreven personenwagen val je vandaag de dag al niet meer op. Maar een dieselelektrische kraan is nog iets apart. Toch levert de hybridetechnologie ook hier hetzelfde op: energiebesparing en dus kostenreductie.
Het Finse Konecranes biedt sinds kort voor het eerst hybride aandrijftechnologie in RTG-kranen aan. Dit zijn grote portaalkranen die op rubberwielen lopen. Standaard worden deze kranen geleverd met dieselmotoren.
Konecranes biedt nu de optie van een dieselelektrische aandrijving. Een hybride kraan dus. De dieselmotor wordt pas automatisch ingeschakeld als dat qua belasting nodig is. Anders loopt de kraan op een elektromotor. Bij het afremmen, of als de last zakt, wordt energie teruggewonnen en in de accu’s opgeslagen. Dit scheelt enerzijds brandstofkosten, anderzijds verlaagt het de geluidsproductie van de installatie, wat een rol kan spelen als de kraan in de buurt van woonwijken wordt gebruikt.
Volgens de Finse fabrikant kan het dieselverbruik met de hybride aandrijving tot wel 60 procent verminderd worden, afhankelijk van de toepassing. Vergeleken met conventionele aandrijvingen betekent dit op jaarbasis een kostenbesparing van tienduizenden euro’s.