Het Finse Konecranes biedt sinds kort voor het eerst hybride aandrijftechnologie in RTG-kranen aan. Dit zijn grote portaalkranen die op rubberwielen lopen. Standaard worden deze kranen geleverd met dieselmotoren.
Konecranes biedt nu de optie van een dieselelektrische aandrijving. Een hybride kraan dus. De dieselmotor wordt pas automatisch ingeschakeld als dat qua belasting nodig is. Anders loopt de kraan op een elektromotor. Bij het afremmen, of als de last zakt, wordt energie teruggewonnen en in de accu’s opgeslagen. Dit scheelt enerzijds brandstofkosten, anderzijds verlaagt het de geluidsproductie van de installatie, wat een rol kan spelen als de kraan in de buurt van woonwijken wordt gebruikt.
Volgens de Finse fabrikant kan het dieselverbruik met de hybride aandrijving tot wel 60 procent verminderd worden, afhankelijk van de toepassing. Vergeleken met conventionele aandrijvingen betekent dit op jaarbasis een kostenbesparing van tienduizenden euro’s.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…