TLN en EVO pleiten verder voor het stimuleren en makkelijker maken van ondernemerschap. Daar valt nog altijd flinke winst te behalen. Juist in economisch moeilijkere tijden kan dat de economie een duw in de goede richting geven. Bovendien kunnen besparingen bij de overheid zelf en het stimuleren van de economie, ook hier hand in hand gaan. EVO en TLN uiten hun zorgen over voorgenomen besparingen op het onderhoud van infrastructuur en maken zich hard voor de aanpak van transportcriminaliteit.
TLN en EVO feliciteren het kabinet met een groot aantal zichtbare verbeteringen in de fysieke infrastructuur in Nederland. Deze zijn mede dankzij politieke wil, de Crisis- en Herstelwet en de Spoedwet wegverbreding tot stand gekomen. Wereldwijde ranglijsten laten zien dat investeringen in infrastructuur en de bijbehorende werkgelegenheid, de economie afgelopen periode op gang hebben gehouden en zelfs in concurrentiekracht hebben doen toenemen. Maar nog altijd kost congestie het beroepsgoederenvervoer op jaarbasis tussen de 0,8 en 1,2 miljard euro op het hoofdwegennet alleen al. Dat is slecht voor verladers en vervoerders, maar ook voor de staatskas.
EVO en TLN steunen maatregelen van het kabinet om efficiencywinst te boeken bij het onderhoud en beheer van de fysieke infrastructuur. Wel wijzen de organisaties van verladers en vervoerders op een risico. Het beperken van verlichting, signalering en de versobering van onderhoud mogen in geen geval leiden tot het afnemen van de functionaliteit van de infrastructuur en onveiligere (vaar)wegen en spoor.
EVO en TLN vragen het kabinet om extra aandacht voor transportcriminaliteit. De jaarlijkse economische schade hiervan bedraagt nog altijd 350 miljoen euro. De organisaties zijn blij met het aanstellen van een landelijke officier van justitie voor transportcriminaliteit, maar willen ook dat de proef met camerabewaking op snelwegen (secure lanes) wordt doorgezet en uitgebreid naar belangrijke gebieden, zoals het Rotterdamse havengebied.
Investeringen in bereikbaarheid verdienen zich dubbel en dwars terug. Volgens TLN en EVO is het van belang om op de ingeslagen weg door te gaan en te zorgen voor een betere bereikbaarheid. De organisaties hopen daarom dat de Crisis- en Herstelwet ook na 2014 van kracht zal blijven. Hiermee geeft een toekomstig kabinet aan dat investeren in bereikbaarheid niet tot stilstand komt zodra hardere ingrepen volgen in toekomstige begrotingen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…