Toeleverancier KMWE groeit fors door orders voor JSF en Airbus

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Bij toeleverancier KMWE is niet meer de halfgeleiderindustrie, maar de luchtvaart de grootste omzetmaker. In het lopende eerste halfjaar kreeg het bedrijf voor zo’n 100 miljoen euro aan langlopende orders uit de luchtvaart. Dat gaat de komende jaren de groei een forse duw geven en volgens directeur en mede-eigenaar Edward Voncken over twee of drie jaar zorgen voor een omzet van 100 miljoen euro.

Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Vorig jaar kwam de omzet van het bedrijf op 77 miljoen euro, tegen 75 miljoen euro in 2014. KMWE schreef vorig jaar maar net zwarte cijfers met een winst van minder dan een miljoen euro. Volgens Voncken kwam deze lage winst door problemen met de vestiging in Maleisië. ‘Die hebben we nu onder controle en van de maatregelen plukken we dit jaar de vruchten. Ik verwacht dit jaar dan ook een grotere winst.’

Zowel KMWE Nederland als dochter DutchAero krijgen meer orders uit de luchtvaart. De laatste maakt onderdelen van vliegtuigmotoren en ontving in januari nog een order van 20 miljoen euro van Pratt & Whitney. ‘De vervolgorders stromen binnen’, zegt Voncken. ‘Hierdoor stijgt de omzet dit jaar naar 25 miljoen euro, tegen 16,5 miljoen euro in 2014. Vorig jaar was deze 23 miljoen euro.’

KMWE Nederland maakt onderdelen voor de vleugels en rompen van vliegtuigen. De omzet in 2015 was 46 miljoen euro, maar stijgt volgens Voncken dit jaar naar 48 miljoen euro. ‘De orders voor de JSF komen nu goed los. Bovendien krijgen we een flink aandeel in de productie van onderdelen voor 600 Airbus A350-passagiersvliegtuigen. Wij hebben bij Airbus een belangrijke toeleveranciersprijs gewonnen. We mogen nu samengestelde modules maken. Dat vergt veel uitbreidingen en inspanningen op logistiek gebied.’

Voncken laat zien dat in de fabriek ieder vrije hoek wordt gebruikt om houten kisten neer te zetten, vol met soms forse metalen onderdelen. ‘Wij maken ze en sturen ze dan naar een Spaans coatingbedrijf. Dan komen ze terug en zetten we de soms dertig onderdelen in elkaar tot modules. Nog één keer gaan ze dan door machines voor de precieze afwerking. Dan sturen we ze naar Airbus en worden ze gemonteerd.’

Te snel

Over de divisie Maleisië zegt Voncken dat de groei te snel ging. ‘We startten er in 2009 met drie man, en vorig jaar waren er al 175 mensen. Dat ging niet goed. Onze manager Ronnie Moors heeft er orde op zaken gebracht. We hebben er ook flink geïnvesteerd. De omzet, die vorig jaar nog zakte tot 11 miljoen, stijgt daarom dit jaar weer naar 13 miljoen euro.’

Over de orders in de halfgeleiderindustrie, waaronder van ASML, is Voncken niet ontevreden. ‘Vorig jaar zagen we die gedurende het jaar flink schommelen. Maar dit jaar stijgen ze, ook al is het nog bescheiden. De vooruitzichten zijn hier wel goed.’

Voncken laat in de fabriek zien hoe hij moet schipperen met ruimte. ‘Gelukkig hebben we bij DutchAero nog ruimte die we kunnen gebruiken. Maar ik hoop dat we na de vakantie kunnen starten met de bouw van nieuwe ruimtes op de Brainport Innovatie Campus (BIC) bij Eindhoven Airport. Daar willen we ook gaan werken aan de vestiging van een Addfab. Dat is de voortzetting van het Addlab en wordt een 3D-printfabriek waarmee we in de pas willen lopen met Airbus. Die hebben immers al een 3D-metaalprinter van Additive Industries gekocht.’