Categories: Actueel

Toeleverancier KMWE groeit fors door orders voor JSF en Airbus

Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Vorig jaar kwam de omzet van het bedrijf op 77 miljoen euro, tegen 75 miljoen euro in 2014. KMWE schreef vorig jaar maar net zwarte cijfers met een winst van minder dan een miljoen euro. Volgens Voncken kwam deze lage winst door problemen met de vestiging in Maleisië. ‘Die hebben we nu onder controle en van de maatregelen plukken we dit jaar de vruchten. Ik verwacht dit jaar dan ook een grotere winst.’

Zowel KMWE Nederland als dochter DutchAero krijgen meer orders uit de luchtvaart. De laatste maakt onderdelen van vliegtuigmotoren en ontving in januari nog een order van 20 miljoen euro van Pratt & Whitney. ‘De vervolgorders stromen binnen’, zegt Voncken. ‘Hierdoor stijgt de omzet dit jaar naar 25 miljoen euro, tegen 16,5 miljoen euro in 2014. Vorig jaar was deze 23 miljoen euro.’

KMWE Nederland maakt onderdelen voor de vleugels en rompen van vliegtuigen. De omzet in 2015 was 46 miljoen euro, maar stijgt volgens Voncken dit jaar naar 48 miljoen euro. ‘De orders voor de JSF komen nu goed los. Bovendien krijgen we een flink aandeel in de productie van onderdelen voor 600 Airbus A350-passagiersvliegtuigen. Wij hebben bij Airbus een belangrijke toeleveranciersprijs gewonnen. We mogen nu samengestelde modules maken. Dat vergt veel uitbreidingen en inspanningen op logistiek gebied.’

Voncken laat zien dat in de fabriek ieder vrije hoek wordt gebruikt om houten kisten neer te zetten, vol met soms forse metalen onderdelen. ‘Wij maken ze en sturen ze dan naar een Spaans coatingbedrijf. Dan komen ze terug en zetten we de soms dertig onderdelen in elkaar tot modules. Nog één keer gaan ze dan door machines voor de precieze afwerking. Dan sturen we ze naar Airbus en worden ze gemonteerd.’

Te snel

Over de divisie Maleisië zegt Voncken dat de groei te snel ging. ‘We startten er in 2009 met drie man, en vorig jaar waren er al 175 mensen. Dat ging niet goed. Onze manager Ronnie Moors heeft er orde op zaken gebracht. We hebben er ook flink geïnvesteerd. De omzet, die vorig jaar nog zakte tot 11 miljoen, stijgt daarom dit jaar weer naar 13 miljoen euro.’

Over de orders in de halfgeleiderindustrie, waaronder van ASML, is Voncken niet ontevreden. ‘Vorig jaar zagen we die gedurende het jaar flink schommelen. Maar dit jaar stijgen ze, ook al is het nog bescheiden. De vooruitzichten zijn hier wel goed.’

Voncken laat in de fabriek zien hoe hij moet schipperen met ruimte. ‘Gelukkig hebben we bij DutchAero nog ruimte die we kunnen gebruiken. Maar ik hoop dat we na de vakantie kunnen starten met de bouw van nieuwe ruimtes op de Brainport Innovatie Campus (BIC) bij Eindhoven Airport. Daar willen we ook gaan werken aan de vestiging van een Addfab. Dat is de voortzetting van het Addlab en wordt een 3D-printfabriek waarmee we in de pas willen lopen met Airbus. Die hebben immers al een 3D-metaalprinter van Additive Industries gekocht.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago