Schuitema laat weten dat het niet in alle sectoren voor de wind gaat. ‘Nee, kijken we bijvoorbeeld naar de agromarkt, dan zien we duidelijk dat deze sector het lastig heeft. Ze zijn de crisisjaren goed doorgekomen maar hebben nu last van de lagere agrarische prijzen, minder export naar onder andere Rusland en Oekraïne. Ook de bedrijven die energie gerelateerd zijn, zien dat oliemaatschappijen investeringen aan het afromen zijn. Dat betekent minder investeringen en dat geeft niet echt veel ruimte in het speelveld.’
Scheepsbouw
Verder heeft de scheepsbouw in Nederland het lastig. Mondiaal gezien is er een overcapaciteit in de scheepvaart waardoor de drie grootste scheepsbouwers in Korea de capaciteit aan het afbouwen zijn omdat de orderstroom – die nu nog voor de komende twee jaar is geborgd – aan het afnemen is’, aldus de beleidsmedewerker.
Kijken we naar de Nederlandse toeleveranciers, dan zien we dat die bedrijven die een goede mix hebben van de te beleveren markten, het prima doen. Deze hebben voor de langere termijn meer vertrouwen.
Export
In zijn algemeenheid moeten onze toeleveranciers zich nog nadrukkelijker toeleggen op export en dan vooral richting Duitsland. Want daar gebeurt het, Duitsland is het industrieland bij uitstek. Nederland moet daar blijvend en meer dan nu van profiteren.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…