Gezien de omzet van de Nederlandse hightechindustrie, circa 35 miljard euro per jaar, loont het voor toeleveranciers de moeite om in te zetten op het behouden en weer vergroten van de omzet richting de hightechindustrie. Hierbij gaat het om bedrijven als ASML, Philips, VMI groep en Lely.
Lagere loonkosten in het buitenland ten opzichte van Nederland maakte dat er veel inkoop is verschoven naar het buitenland. Zo is het inkoopvolume van de Nederlandse hightechindustrie van 2000 tot 2017 in het buitenland met 154 procent gestegen terwijl de binnenlandse inkoop over dezelfde periode door de eindfabrikanten op 74 procent groei ligt.
De Nederlandse toeleveranciers zouden met nieuwe technologie hun positie weer kunnen versterken. Ze verliezen het op het vlak van de loonkosten, maar kunnen dit in toenemende mate compenseren met de inzet van technologische kennis. Hierbij zijn vier strategieën belangrijk. Volgens de ING zijn deze Digital First, Product Plus, Make & Advise en Design & Service. Bij een juiste invulling hiervan moet dit leiden tot het verhogen van de arbeidsproductiviteit, meer klantspecifiek werken en het inbrengen van meer expertise.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…