Natuurlijk, het is een open deur. Want eigenlijk weet iedere ondernemer het wel: sommige klanten ben je liever kwijt dan rijk. ‘Klanten waar we niets aan verdienen, daar moeten we van af’, oreerde Nevat-voorzitter John Berghmans het gehoor afgelopen donderdag tijdens de 9e editie van het Nationaal T&U congres. ‘Strategie loont’, bleek ook uit het relaas van Nevat-directeur Theo Koster. Beide mannen werden gesteund door keynote-speaker Fred Wiersema die een halve dag later op onnavolgbare wijze voornoemde boodschappen in ieders hoofd prentte met Amerikaanse voorbeelden uit de praktijk.
‘Vorig jaar stond ik hier u allen te vertellen over de orderportefeuilles die toen nog mudvol waren’, opende Berghmans (nevat) het congres. ‘Toen al sprak ik mijn zorg uit over de ontwikkelingen, met name ten aanzien van de dollarkoers. En nu is er een heuse storm uitgebroken in met name de financiële sector. Maar wat betekent dat straks allemaal voor de reële economie?’ Hij constateerde dat uit onderzoek is gebleken dat de omzet van de bij de Nevat aangesloten toeleveranciers is gestegen, maar dat de rendementen nauwelijks tot niets zijn verbeterd. ‘Toeleveranciers moeten meer waarde toevoegen, krijgen te maken met meer onkosten en meer verantwoordelijkheden, maar we merken het niet in de uiteindelijke prijs.’ Zijn boodschap: ‘We moeten af van klanten waar we niets aan verdienen.’
Download onze T&U Special (12 pagina’s)
Nevat T&U congres 2008.pdf |