Categories: Actueel

Tool pakt rubber- en kunststofsector zwerfafval aan

Ieder lidbedrijf optimaliseert zo zijn bedrijfsvoering en beperkt rest- en zwerfafval binnen en buiten de poort. Dat is goed voor de eigen organisatie en draagt uiteindelijk bij aan minder afval in het milieu. De Clean Sweep regelhulp is gratis te gebruiken door NRK-leden.

Bij het gros van de rubber- en kunststofbedrijven is de massabalans bijna sluitend. Toch kent iedereen de voorbeelden van ongewenst afval: lekkende zakken, niet goed afgesloten silo’s, korrels op de vloer, open containers, maar ook persoonlijk afval, zoals een peuk of drinkbeker. Dat 100 procent in orde vaak (net) niet haalbaar is, komt omdat niet alleen techniek telt, maar ook de bedrijfscultuur en persoonlijk gedrag. De NRK (Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie) nam dat als insteek voor de Clean Sweep regelhulp. Deze tool stelt de gebruiker concrete maatregelen voor om zwerfafval aan te pakken door aanpassing van gedrag, techniek en organisatie.

Praktische regelhulp

De Clean Sweep regelhulp is praktisch van opzet. In een paar stappen vult de gebruiker informatie in over bedrijf, processen en technieken. Vervolgens worden bedrijfsspecifieke maatregelen voorgesteld om zwerf- en restafval aan te pakken. Die zijn te filteren op activiteit, milieuthema, verspilling of aandachtsgebied, inclusief toelichting. Met de export van acties naar het eigen ondernemingsdossier, kan het bedrijf de bedrijfscultuur en gedrag op de werkvloer individueel aanpakken.

Good housekeeping

Rond de online regelhulp is een campagne ontwikkeld om NRK-bedrijven te activeren oog te hebben voor al het afval dat tijdens het werk ongewenst ontstaat en daar samen wat aan te doen. De voorlichtingsactie voor NRK-bedrijven bestaat uit een poster, mailings, website en webinars. Tevens wordt een openbaar register op de website van de NRK geopend. Het register stimuleert good housekeeping. Leden kunnen zich er registreren. De NRK wordt tevens deelnemer van de mondiale actie Operation Clean Sweep. PlasticsEurope ontwikkelde voor producerende bedrijven in Europa de gelijknamige campagne. Beide organisaties trekken hierin samen op.

 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

17 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago