De negende editie van de MKB Innovatie top 100 werd een feestje voor de sector Industrie. De top vier werd in beslag genomen door innovatieve ondernemingen uit het industriële mkb.
Op één eindigde Micanti uit Amsterdam. Dit bedrijf ontwikkelde een gifvrije zelfklevende folie dat op scheepswanden wordt geplakt. Hiermee wordt de aangroei van mossels en zeepokken aan oppervlakken van schepen tegen gehouden. De folie, Thorn-D, is een soort stekelhuidje dat de organismen geen ruimte geeft om zich te hechten. ‘Niet verwacht en supertrots’, was de eerste reactie van commercieel directeur Eric Pieters.
Op de tweede plaats eindigde het familiebedrijf GPC Kant uit Leens in Groningen. Dit bedrijf pelt in eigen beheer Hollandse garnalen met een door henzelf ontwikkelde en gepatenteerde garnalenpelmachine. Deze machine kan zo’n duizend kg per dag aan. Met de pelmachines wordt de verwerkingstijd van garnalen fors verkort. Nadat de garnalen aan land zijn gebracht, worden ze direct gepeld, verwerkt en verpakt. Hierdoor ontstaat een echt vers eindproduct. Dit in tegenstelling tot de wekelijkse 200.000 kg garnalen die in Marokko worden gepeld.Ditis goed voor 95 procent van alle garnalen. Ze worden daar gepeld door de lage loonkosten.
TheWheel van e-Traction Europe uit Apeldoorn finishte als derde. The Wheel is een unieke elektrische direct-drive in-wiel motor, stator en rotor zijn dus omgedraaid. Alles binnen in het wiel staat ‘stil’, terwijl de buitenkant draait. Bij een voertuig uitgerust met TheWheel is de complete aandrijflijn het wiel zelf. Het bedrijf ontving ook de Blue Efficiency Award die beschikbaar is gesteld door Mercedes-Benz
Op de vierde plaats eindigde RotorSwing Marine uit Raamdonsveer. Dit bedrijf produceert stabilisatoren voor jachten. Met deze volledig elektrische Magnus effect stabilisatoren heeft het bedrijf ‘s werelds eerste elektrische intrekbare telescopische Magnus Effect Stabilisator in handen. Een uniek product dat de beste demping van de rolbeweging van jachten tot 30 meter biedt. Met de Magnus effect stabilisatoren hoeft men niet steeds snel te varen voor een effectieve slingerdemping. De om hun as draaiende rotors zijn al optimaal werkzaam bij zeer lage snelheden vanaf ongeveer 3-4 knopen. Traditionele vinnenhebben bij die snelheid geen of nauwelijks stabiliserende werking.