Nederlandse topondernemers hebben de nieuwe economische realiteit geaccepteerd en gaan in de aanval. Die conclusie blijkt uit het onderzoek ‘De mindset van de business leader 2013’. Hoewel de economische vooruitzichten in verschillende branches nog niet rooskleurig zijn, ziet anno 2013 maar liefst 89 procent van de ondervraagde business leaders vooral kansen voor het eigen bedrijf.
In 2012 was dit nog 66 procent. Opvallend is dat tegelijkertijd maar liefst 45 procent van de ondervraagde leiders vindt dat de huidige cultuur van de eigen organisatie niet passend is bij wat er nu nodig is.
Het onderzoek, dat in het eerste kwartaal van 2013 is gehouden door netwerkorganisatie Business Leaders en het kennis- en opleidingsinstituut De Baak, verbonden aan VNO-NCW, laat duidelijk zien dat de manier waarop men aan het ondernemen is veranderd. Groei, vernieuwen en aanvallen zijn de trefwoorden waarmee men het eigen ondernemerschap typeert. Topprioriteiten op de managementagenda zijn sales en innovatie. Uiteraard zijn er verschillen per sector, maar door de bank genomen neemt de focus op reorganisaties en het realiseren van kostenbesparingen af ten opzichte van 2012.
Nieuwe uitgangspositie
‘Ik merk dat strategische leiders absoluut niet meer zitten te wachten op gesprekken over de moeilijke economische omstandigheden waar ze binnen acteren’, zegt Joel aan ‘t Goor, directeur Business Leaders. ‘Zij zien geen crisis meer, maar een nieuwe uitgangspositie. Vanuit een sterke innerlijke drive is het volle kracht vooruit. Dit is wat je zou verwachten van ondernemers, maar ook bij directeuren in loondienst is dit het geval.’
Harde organisatieaspecten
Bijna de helft van de leiders vindt dat de huidige bedrijfscultuur niet de juiste is om te nu te kunnen presteren. Rob Bos, branchemanager bij De Baak: ‘De hardere organisatieaspecten hebben afgelopen jaren veel aandacht gekregen en raken meer en meer op orde. Er is bijvoorbeeld gesneden in de kosten, de benodigde reorganisaties zijn veelal doorgevoerd en steeds meer strategische keuzes zijn gemaakt. Nu is het zaak dat de medewerkers meegenomen worden in de juiste mindset. Gezien de gekozen managementagenda is het de vraag of de leider niet te ver voor de troepen uit loopt en de aandacht voor de zachte kant uit het oog verliest. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondernemerschap laag in de organisatie en innovatiegedrag.’