‘Topondernemers ervaren mismatch tussen huidige en gewenste bedrijfscultuur’

In 2012 was dit nog 66 procent. Opvallend is dat tegelijkertijd maar liefst 45 procent van de ondervraagde leiders vindt dat de huidige cultuur van de eigen organisatie niet passend is bij wat er nu nodig is.

Het onderzoek, dat in het eerste kwartaal van 2013 is gehouden door netwerkorganisatie Business Leaders en het kennis- en opleidingsinstituut De Baak, verbonden aan VNO-NCW, laat duidelijk zien dat de manier waarop men aan het ondernemen is veranderd. Groei, vernieuwen en aanvallen zijn de trefwoorden waarmee men het eigen ondernemerschap typeert. Topprioriteiten op de managementagenda zijn sales en innovatie. Uiteraard zijn er verschillen per sector, maar door de bank genomen neemt de focus op reorganisaties en het realiseren van kostenbesparingen af ten opzichte van 2012.

Nieuwe uitgangspositie

‘Ik merk dat strategische leiders absoluut niet meer zitten te wachten op gesprekken over de moeilijke economische omstandigheden waar ze binnen acteren’, zegt Joel aan ‘t Goor, directeur Business Leaders. ‘Zij zien geen crisis meer, maar een nieuwe uitgangspositie. Vanuit een sterke innerlijke drive is het volle kracht vooruit. Dit is wat je zou verwachten van ondernemers, maar ook bij directeuren in loondienst is dit het geval.’

Harde organisatieaspecten

Bijna de helft van de leiders vindt dat de huidige bedrijfscultuur niet de juiste is om te nu te kunnen presteren. Rob Bos, branchemanager bij De Baak: ‘De hardere organisatieaspecten hebben afgelopen jaren veel aandacht gekregen en raken meer en meer op orde. Er is bijvoorbeeld gesneden in de kosten, de benodigde reorganisaties zijn veelal doorgevoerd en steeds meer strategische keuzes zijn gemaakt. Nu is het zaak dat de medewerkers meegenomen worden in de juiste mindset. Gezien de gekozen managementagenda is het de vraag of de leider niet te ver voor de troepen uit loopt en de aandacht voor de zachte kant uit het oog verliest. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ondernemerschap laag in de organisatie en innovatiegedrag.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago