Toyota Material Handling toont voordelen automatisering

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Dat casepicking niet arbeidsintensief en foutgevoelig hoeft te zijn, laat Toyota Material Handling tijdens de komende editie van de vakbeurs Logistica zien op het Scala Logistica Warehouse of the Future. Een autonome reachtruck verhoogt hier de productiviteit, terwijl de foutkans daalt en een veilige werkomgeving gewaarborgd blijft. Voordelen, die ook in andere inzetsituaties merkbaar zijn.

Het orderpicken van dozen, trays, zakken of andere colli blijkt in de praktijk vaak een arbeidsintensief en foutgevoelig proces, dat bovendien veelal gepaard gaat met verhoogde veiligheidsrisico’s. Tijdens Logistica 2015, de belangrijkste vakbeurs op het gebied van logistiek en goederenstroombeheersing binnen de Benelux – van 10 tot en met 13 november in de Jaarbeurs te Utrecht, toont Toyota Material Handling samen met andere leveranciers dat het ook anders kan. Met behulp van slimme oplossingen is het mogelijk om de inzet van mankracht tot een minimum te beperken. Of om de beschikbare mankracht in ieder geval uiterst effectief in te zetten. Dat komt de snelheid van werken ten goede, terwijl de kans op fouten nihil is.

Autonome reachtruck

De onbemande BT Reflex reachtruck die op het praktijktheater volledig automatisch de inslag en replenishment van pallets voor zijn rekening neemt, is zo’n slimme oplossing. ‘De getoonde inzet is slechts een van de vele praktijksituaties waarin automatisering van logistieke processen volop voordelen oplevert’, weet Ronald Ruiter, manager logistics solutions bij Toyota Material Handling. De marktleider heeft al meerdere jaren ervaring met het automatiseren van standaard intern transporttrucks en inmiddels diverse praktijkoplossingen gerealiseerd.

Betrouwbaar en flexibel

Ruiter ziet de vraag naar automatisering toenemen: ‘Bij volcontinubedrijven en wanneer er veel repeterende bewegingen zijn, is automatisering van intern transport economisch het meest rendabel. Maar ook in andere praktijksituaties loont de investering steeds vaker.’ De groeiende interesse heeft volgens hem deels te maken met de betrouwbaarheid van de automatisering. ‘Een autonoom rijdende truck voert zijn taken uit op een soepele manier. Daardoor worden bijvoorbeeld ook slijtagekosten gereduceerd’, aldus de manager logistics solutions. En aangezien de geautomatiseerde standaardtruck op elk gewenst moment ook handmatig kan worden ingezet, blijft bovendien de flexibiliteit gehandhaafd.

Automatisering live beleven

In het Warehouse of the Future (hal 12) kunnen beursbezoekers de voordelen van automatisering live beleven. Een deskundige, onafhankelijke VeLA-adviseur (Vereniging Logistiek Adviseurs) begeleidt de demonstratie van commentaar. De demonstraties duren twintig minuten en worden elk uur herhaald. Aan één zijde van het demoplein is ruimte gereserveerd waarvandaan beursbezoekers goed zicht hebben op de demonstratie en op de drie schermen die de processen in close-up tonen. Na elke demonstratie bestaat de gelegenheid om met deskundigen dieper op deelprocessen in te gaan.