Translas, TNO en iTanks werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van een lastoorts met geïntegreerde lasrookafzuiging. In september 2013 op Schweissen & Schneiden liet Translas een prototype zien van zo’n lastoorts met afzuiging. ‘Sinds deze eerste introductie hebben we aan aantal wijzigingen doorgevoerd’, vertelt Jelmer Wolleswinkel, sales directeur Translas, als we hem spreken op het open huis van Kumoweld in Assen.
‘Eind december zijn er 25 prototypen gemaakt uit een siliconenmatrijs. We hebben een aantal bedrijven geselecteerd die de toorts – met de werktitel i-Vent – gaan testen en we hopen in het tweede kwartaal de productie te kunnen opstarten.’ Vooral van de Scandinavische landen verwacht Wolleswinkel veel want daar willen ze een dergelijke lastoorts met afzuiging verplicht gaan stellen. Hij vertelt in Assen contacten te hebben met Volvo over de levering van 750 van dergelijke lastoortsen.
MAC van 1 mg lasrook per m3
‘Met deze lastoorts met geïntegreerde lasrookafzuiging halen we ruimschoots de huidige gestelde maximale aanvaardbare concentratie MAC van 1 mg lasrook per m3 omgevingslucht’, vertelt Wolleswinkel. ‘Theoretisch betekent dit, dat deze geïntegreerde afzuiging voldoende is om aan de wettelijke vereisten voor uitstoot van lasrook te voldoen. De praktijk zal echter moeten uitwijzen of dit voldoende is’, zegt Wolleswinkel. ‘Het grote voordeel van dit ontwerp komt het best tot zijn recht op plekken waar je niet kunt beschikken over een puntafzuiging, dus als je lange lassen moeten leggen waar de puntafzuiging niet bij kan komen. Een andere specifieke toepassing is mobiel laswerk in afgesloten ruimten.’
Te zwaar
Tot nu toe is de enige goede oplossing voor het schadelijke lasrook een goed ruimtelijke afzuiging in combinatie met een lashelm met een frisse lucht unit. Groot nadeel hiervan is de ventilator die op de rug moet worden meegedragen, te zwaar voor langdurig gebruik. De lastoorts met geïntegreerde lasrookafzuiging heeft dit nadeel in ieder geval niet. De essentie van dit ontwerp is dat het op een effectieve wijze de lasrook afzuigt zonder het beschermgas – dat nodig is bij bepaalde lasprocessen – weg te zuigen. Dat is namelijk de clou van de vinding waarvoor TNO inmiddels patent heeft aangevraagd. De lastoorts met geïntegreerde afzuiging is voorzien van een conische slang met een diameter van 38 mm voor tot 50 mm achter.
Onderzoeksprogramma
De nieuwe lastoorts is tot stand is gekomen als onderdeel van een gesubsidieerd onderzoeksprogramma waarin TNO en iTanks samenwerken. Wolleswinkel: ‘Als het project wordt afgesloten, hebben wij als eerste het recht van koop van het patent of we mogen als eerste een licentie nemen.