De Zeecocombi is een combinatie van een roro platform en een ecocombi en zal in eerste instantie in een uitgebreide pilot worden ingezet op verbindingen vanuit Hoek van Holland naar Antwerpen en Dover. Het concept is even uniek als simpel: een traditionele ecocombi rijdt via een roro systeem op het platform, waarbij de aangedreven as van de truck via een soort rollenbank de schoepen van het platform zal aandrijven. Alle platforms zijn voorzien van tracking en tracing in combinatie met gps, waardoor na het kiezen van de bestemming volledig automatisch de route en koers wordt aangehouden. Tijdens de vaartocht kan de chauffeur rusten in zijn cabine, waardoor geen verdere druk op rij- en rusttijden wordt gelegd. Het grote voordeel ten opzichte van de traditionele ferry is de vrije vertrektijd, waardoor de supply chain veel efficiënter kan worden ingericht.
Meer over dit onderwerp in het volgende nummer (week 16) van Vraag en Aanbod.
De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…