Transportsector staat voor grote veranderingen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De Nederlandse transportsector gaat de komende jaren te maken krijgen met ingrijpende veranderingen. Door technologische vernieuwingen en de oprukkende ICT, gecombineerd met nieuwe toepassingen als 3D-printing, is het noodzaak om van innovatie een speerpunt te maken.

De toekomstverkenning voor de komende vijftig jaar werd vorige week tijdens de Dag van Transport in Rotterdam door ceo Arjan Bos van TVM verzekeringen aangeboden aan voorzitter van de vaste Kamercommissie van Economische Zaken Mariette Hamer (PvdA). De onderzoekers komen tot de conclusie dat pas in 2020 de economische crisis onder controle zal zijn en de transportsector weer in rustig vaarwater terecht komt. ‘De volumes zullen traag herstellen’. Van grote invloed op de sector zullen de forse toename van het inkopen via internet zijn en de snelle komst van 3D-printing, waardoor consumenten thuis alleen nog grondstoffen nodig hebben en de goederen zelf thuis worden geproduceerd. ‘Verschillen tussen stedelijk, regionaal en internationaal vervoer worden steeds groter. Transportbedrijven zullen steeds meer rechtstreeks bij de klant aan huis afleveren.’

Derde positie in Europa

Verder heeft Anker Solutions een onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking naar het imago van de transportsector. Belangrijkste uitkomst: de Nederlandse bevolking is positief over de branche en ziet er een duidelijke toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie in. Er bestaat nog wel een hoop onwetendheid over de Nederlandse transportsector. Vrachtauto’s zijn bijvoorbeeld in de ogen van menigeen milieuvervuilend. ‘Wat weinigen weten is dat de emissies van stikstofoxiden (NOx), zwaveloxiden (SO2), stofdeeltjes (PM10) en kooldioxide (CO2) zijn teruggedrongen. Mede door het gevoerde overheidsbeleid zijn vrachtauto’s schoner en zuiniger geworden. Ook zijn slagen gemaakt op het terrein van verkeersveiligheid, waarbij in verhouding tot de vervoerskilometers relatief weinig (dodelijke) ongelukken gebeuren. En dan is er nog het grote economische belang van de logistiek Nederland. De doorsnee Nederlander heeft er geen benul van dat ons land qua vervoerd gewicht de derde positie in Europa inneemt. Het zijn verhalen die wél moeten worden verteld, natuurlijk’, aldus Anker.