Deze klanten willen personalisatie niet alleen bij producten en diensten, maar ook bij de aankoop- en productervaring. Wat heeft 2016 voor ons in petto? Consultancybedrijf Cognizant noemt drie trends.
Het gedrag van consumenten verandert. Niet alleen worden kleding en elektronica online gekocht, ook het aankoopproces van een auto begint vaak online. Consumenten zoeken online naar achtergrondinformatie voordat ze naar een dealer gaan.
Autodealers zijn zich al langer bewust van deze trend en werken samen met autofabrikanten om hierop in te spelen. Sommige autofabrikanten maken gebruik van ‘augmented reality’ om virtuele dealers voor potentiële kopers op te zetten. Op deze manier kunnen consumenten de auto ‘ervaren’ voor de aankoop.
Onderzoek door McKinsey laat zien dat het aantal auto’s die zijn verbonden met internet toeneemt. In 2020 voorspelt McKinsey dat de wereldwijde markt voor verbonden componenten en diensten 170 miljard euro bedraagt.
Voor velen wordt de auto een verlengstuk van de woning. Dit komt doordat digitale, sociale en mobiele technologieën kunnen worden geïntegreerd in het voertuig. Ook komend jaar willen autofabrikanten gebruikmaken van de mogelijkheden van de connected car. Dit kan door bijvoorbeeld de demografische gegevens en karakteristieken van bestuurders te analyseren om gepersonaliseerde functies in de auto aan te bieden, zoals extra veiligheidsfuncties.
Recent onderzoek van Cognizant wijst uit dat ongeveer vijftig procent van de respondenten verwacht dat automatisering ervoor zorgt dat processen de komende jaren verbeteren.
Autofabrikanten maken steeds meer gebruik van geautomatiseerde processen op verschillende manieren. Zo zetten ze bijvoorbeeld Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in die de zelfrijdende auto mogelijk maken. Zelfrijdende vrachtwagens kunnen de bestuurder tijdens lange ritten een rustmoment bieden. Gebruik van deze technologie neemt in 2016 verder toe.
Daarnaast is ‘vehicle-to-vehicle’-communicatie een technologie die steeds meer wordt ingezet. In het geval van bijvoorbeeld een verkeersongeval kunnen auto’s met elkaar informatie delen en stelt het navigatiesysteem een omweg voor. Maar ook het gebruik van autonome drones neemt toe. Deze worden steeds meer ingezet om auto- en spoorwegen te inspecteren of voor het beheer van voorraad.
Prasad Satyavolu, Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant zegt: “Deze trends bieden organisaties de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden en competitief te blijven door efficiënter zaken te doen. Fabrikanten moeten sociale, mobiele, analyse en cloud-technologieën (SMAC) inzetten om operationele processen te verbeteren, flexibel en innovatief te zijn en de klant centraal te stellen.”
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…