Trouwe klanten zijn veel waard

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Klanten zijn veeleisender dan ooit. Ze doen tegenwoordig hun eigen marktonderzoek. En ze delen hun ervaringen sneller en met steeds meer mensen. De overstap naar een concurrent is vlug gemaakt. Hoe zorgt een productiebedrijf in het mkb er voor dat zijn klanten hem trouw blijven? Drie stappen.

1. Spot de knelpunten

Potentiële klanten – oude en nieuwe – kijken en vergelijken heel wat af. Want iedereen is op zoek naar producten van hoge kwaliteit tegen een zo scherp mogelijke prijs. Met de minste kans op leveringsproblemen, en met deadlines die altijd dichtbij liggen; liever vandaag dan morgen. Elke ondernemer pakt die uitdagingen graag aan. Maar er gaan helaas soms dingen mis. Dat kan uiteraard allerlei oorzaken hebben. Halverwege de productie blijkt bijvoorbeeld een onverwacht materiaaltekort, waardoor op tijd leveren niet lukt. Ook als het aan de toeleverancier ligt, die door zijn voorraad heen blijkt te zijn, is dat geen excuus. Soms worden alle deadlines perfect gehaald, maar blijkt bij levering dat een allerlaatste wijziging in het ontwerp de productievoorbereiding niet heeft bereikt. En wat als alles is gelukt, op tijd en foutloos, maar er moet geld bij omdat in de offertefase de kosten te laag zijn ingeschat? Het kan kortom op veel punten in het proces haperen waardoor de klanttevredenheid daalt. Het is belangrijk die knelpunten scherp in beeld te hebben.

2.  Weet wat er in de bedrijfsprocessen speelt

Wie weet waar het knelt, kan daar wat aan doen. Goed voorraadbeheer zorgt voor inzicht in huidige en verwachte voorraadniveaus. Niemand hoeft zich gespannen af te vragen of er wel genoeg materialen in huis zijn om te starten én het project op tijd af te maken. De klant krijgt zijn spullen op tijd. Fouten in het productieproces worden voorkomen als medewerkers altijd en overal up-to-date op de hoogte zijn van wijzigingen in het ontwerp of in de leveringsvoorwaarden. Vertragingen blijven uit als de ondernemer op tijd kan beslissen of hij intern moet opschalen of juist beter werk kan uitbesteden. Nauwkeurige nacalculatie maakt het mogelijk bij volgende projecten de projectduur en projectkosten beter in te schatten en klanten dus scherper te informeren over prijs en leveringstijden.

3. Automatiseer uw bedrijfsprocessen

Het aanpakken van de gesignaleerde knelpunten vereist een permanent inzicht in de bedrijfsprocessen. Dat kan niet zonder een moderne vorm van automatisering. Want als alle bedrijfsgegevens veilig op één plek in de cloud staan, geeft online bedrijfssoftware per direct een integraal zicht op alle in- en verkopen, voorraadniveaus en de stand van zaken van het productieproces zelf. Dankzij speciale werkorderoverzichten met voortgangsverslagen ontstaat altijd een goed beeld van de voorraad. Dat maakt het makkelijker om materialen te bestellen, werk uit te besteden en de ontvangst van het definitieve product te bevestigen. Automatisering alleen is natuurlijk niet genoeg. Veel staat of valt bij goede communicatie. Ook daar kan moderne, online bedrijfssoftware bij helpen. Afspraken maken en samenwerken met collega’s, leveranciers en klanten is makkelijker dan ooit. Online bedrijfssoftware integreert namelijk ook CRM. Het is zelfs mogelijk alerts en geautomatiseerde taken in te stellen, zodat het hele productieproces efficiënter verloopt. Deze online bedrijfssoftware voor productiebedrijven helpt bij sneller en preciezer offreren, een activiteit die nauwelijks overschat kan worden. Heel snel na implementatie is het al mogelijk om met één druk op de knop een offerte aan te maken, onafhankelijk van plaats en tijd. Het is een kwestie van de juiste onderdelen aanvinken.

Moderne bedrijfssoftware in de cloud automatiseert alle bedrijfsprocessen en stemt deze op elkaar af. De software is makkelijk om mee aan de slag te gaan en makkelijk in gebruik. En dat tegen lage kosten, zonder grote investeringen vooraf in nieuwe hardware of kostbare licenties. Betaling gebeurt gewoon per maand en alleen voor werkelijk gebruik.