Het vorig jaar reeds beboete ‘truckkartel’ gebruikte speciale software om hun prijzen op elkaar af te stemmen. Dat blijkt uit onderzoek door de Europese Commissie. Positieve uitzondering is DAF.
De Nederlandse truckbouwer had geen deel in de software, waarmee de bedrijven in elkaars prijslijsten konden kijken. Wel nam het volgens de Europese Commissie deel aan overleggen per telefoon en email waarin de betrokken fabrikanten informatie uitwisselden en (prijs)afspraken maakten.
Naast DAF zaten Iveco, MAN, Mercedes, Scania en Volvo/Renault in het kartel.
Uitstel schonere motoren
Bij het onderzoek zijn ook onverwachte zaken aan het licht gekomen. Zo werden niet alleen prijsafspraken gemaakt, maar ook afspraken over het uitstellen van de introductie van schonere motoren. Stichting MKB-Claim vermoedt dat de fabrikanten zo van hun voorraden af kwamen.
Claim
MKB-Claim gaat een collectieve procedure tegen de truckfabrikanten starten. De stichting vertegenwoordigt 2.900 bedrijven die samen meer dan 23.000 vrachtwagens hebben gekocht in de periode waarin het kartel actief was.
Volgens het rapport liepen veel afspraken via Duitse vestigingen van de betrokken truckfabrikanten. Diverse Duitse vestigingen worden dan ook hoofdelijk aansprakelijk gesteld.