De Nederlandse truckbouwer had geen deel in de software, waarmee de bedrijven in elkaars prijslijsten konden kijken. Wel nam het volgens de Europese Commissie deel aan overleggen per telefoon en email waarin de betrokken fabrikanten informatie uitwisselden en (prijs)afspraken maakten.
Naast DAF zaten Iveco, MAN, Mercedes, Scania en Volvo/Renault in het kartel.
Bij het onderzoek zijn ook onverwachte zaken aan het licht gekomen. Zo werden niet alleen prijsafspraken gemaakt, maar ook afspraken over het uitstellen van de introductie van schonere motoren. Stichting MKB-Claim vermoedt dat de fabrikanten zo van hun voorraden af kwamen.
MKB-Claim gaat een collectieve procedure tegen de truckfabrikanten starten. De stichting vertegenwoordigt 2.900 bedrijven die samen meer dan 23.000 vrachtwagens hebben gekocht in de periode waarin het kartel actief was.
Volgens het rapport liepen veel afspraken via Duitse vestigingen van de betrokken truckfabrikanten. Diverse Duitse vestigingen worden dan ook hoofdelijk aansprakelijk gesteld.
Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari 2025 tot en met 14…
De Belastingdienst gaat de kleineondernemersregeling (KOR) versoepelen per 1 januari 2025. Voor wie wil weten…
Het kabinet denkt dat onze veiligheidssituatie verslechtert en gaat daarom 716 miljoen euro extra investeren…
Op de campus van de Universiteit Twente (UT) komen drie Joint Innovation Centers (JIC’s) van…
Met een nieuwe samenwerking willen het TBI Praktijkfonds en Stichting ZWBT (Zorg, Welzijn, Bouw en…
De staalmarkt wordt geconfronteerd met een groeiend aantal onzekerheden, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zowel…