Foto: Tata Steel
President Donald Trump voert per 12 maart 2025 een importheffing van 25 procent in op alle importen van staal en aluminium. Hiermee schrapt hij alle eerdere uitzonderingen en vrijstellingen die sinds 2018 golden voor handelspartners zoals Canada, Mexico, de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.
Trump stelt dat de importheffingen noodzakelijk zijn om de binnenlandse metaalindustrie te beschermen en Amerikaanse banen te behouden. Hij benadrukt dat ‘het tijd wordt dat onze grote industrieën terugkeren naar Amerika’. Naast de tarieven op staal en aluminium overweegt hij ook heffingen op andere producten, waaronder auto’s en chips.
Een aanvullende maatregel is het invoeren van ‘wederkerige tarieven’. Dit betekent dat als een ander land invoerrechten heft op Amerikaanse goederen, de VS een vergelijkbaar tarief zal opleggen. Vooral China zal de gevolgen hiervan voelen; het land heeft al aangekondigd met tegenmaatregelen te komen, waaronder importheffingen van tien tot vijftien procent op diverse Amerikaanse producten.
De nieuwe heffingen treffen ook Nederland, met name staalproducent Tata Steel in IJmuiden. Ongeveer twaalf procent van Tata’s totale staalproductie – zo’n 800.000 tot 900.000 ton per jaar – gaat naar de Verenigde Staten. Tata Steel meldt zich ‘voor te bereiden op alle mogelijke scenario’s’ en onderhoudt nauw contact met relevante partijen, zoals de Amerikaanse Kamer van Koophandel, de Nederlandse ambassade en vertegenwoordigers van de Euopese Unie in de Verenigde Staten.
De Europese Commissie veroordeelt de Amerikaanse heffingen en voorzitter Ursula von der Leyen noemt ze ‘ongerechtvaardigd voor de EU’ en waarschuwt dat ze ‘niet onbeantwoord zullen blijven’. De EU overweegt tegenmaatregelen om Europese bedrijven, werknemers en consumenten te beschermen. In 2018 reageerde Europa op soortgelijke heffingen met invoerrechten op Amerikaanse producten zoals bourbon en motorfietsen.
Tijdens Trumps eerste termijn in 2018 voerde hij vergelijkbare heffingen in op staal (25%) en aluminium (10%). Hierdoor verslechterde de concurrentiepositie van Nederlandse staal- en aluminiumproducenten, door de hogere exportkosten. Ook zochten landen als China en Rusland andere markten vanwege de heffingen, waardoor de Europese markt werd overspoeld met goedkoper staal.
Destijds wist Tata Steel een uitzondering te krijgen voor bepaalde hoogwaardige staalproducten, zoals staal voor elektrische autobatterijen en verpakkingsstaal. Of er nu opnieuw een uitzondering komt, blijft onzeker.
In het oosten van het land is nogal wat beroering ontstaan over een deal die…
Spie en scale-up Sprinkler Energy werken aan een technologie die sprinklertanks gebruikt als energiebron. Doel is een…
Second Owner, specialist in gebruikte industriële machines uit Wijchen, vierde eind januari haar tienjarig jubileum.…
Oude Reimer heeft de vertegenwoordiging verworven van de Duitse machinefabrikant Röders. Hiermee voegt het bedrijf…
Het kabinet wil Nederland aantrekkelijk houden voor buitenlandse investeringen. Met de nieuwe fase van de…
Mikrocentrum organiseert samen met een intiatiefgroep van zeven Noord-Nederlandse organisaties het Tech Event NoordNL. Het…