Trumpf introduceert kunstmatige intelligentie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Trumpf liet vorige week voor het eerst kunstmatige intelligentie-oplossingen voor de machinebouw zien. De Duitse producent van plaatbewerkingsmachines maakte vorige week op zijn huisshow Intech bekend toepassingen met kunstmatige intelligentie te ontwikkelen voor zowel eigen productie als producten voor klanten.

Kunstmatige intelligentie (KI) kan volgens Trumpf worden ingezet om uit de machinedata nieuwe productievoordelen te creëren. ‘KI verhoogt de prestaties van de netwerkproductie en daarmee het concurrentievermogen’, vertelde Mathias Kammüller, chief digital officer bij Trumpf tijdens de Intech persconferentie. Het bedrijf gebruikt KI onder andere voor kwaliteitsborging bij de productie van vlakbedlasermachines.

Laserdiode

Trumpf heeft zijn invloed in de laserdiode-markt uitgebreid door de overname van de laserdiode divisie van Philips. Laserdiodes worden veel toegepast, in o.a. smartphones, in digitale gegevensoverdracht of in sensoren voor autonoom rijden. Daarnaast demonstreerde het bedrijf hoe zuiver koper en andere edele metalen in de toekomst kunnen worden bedrukt met behulp van een zogenaamde groene laser.

Toenemende kosten

Peter Leibinger, chief technology officer bij Trumpf memoreerde in zijn inleiding dat Trumpf´s klanten te maken hebben met toenemende kosten en een stijgende vraag naar kleinere batchgroottes en spoedopdrachten. ‘Het gebruik van digitale en innovatieve productietechnologieën en -methoden is daarbij van belang, ook om in de toekomst het concurrentievoordeel te kunnen behouden in de regio Europa met zijn hogere lonen’, aldus Leibinger. Hij benadrukte dat het belangrijk is om aandacht te blijven besteden aan de toenemende internationale concurrentie, waarbij hij opmerkte dat de Amerikaanse samenleving waarschijnlijk meer openstaat voor nieuwe technologieën en dat China de KI-technologie krachtig zal doorzetten. ‘Als Europa zijn rol als industriële leider wil behouden, is het belangrijker dan ooit dat regeringen over de grenzen heen samenwerken. Wij moeten onze samenwerking op de interne markt intensiveren en voortbouwen op onze sterke punten – door de nodige infrastructuur voor digitale bedrijfsmodellen te creëren en onderzoek en innovatie te bevorderen – anders zullen wij achterop raken bij China en de VS’, waarschuwde Leibinger.

Digitale veranderingen

Trumpf stuurt digitale veranderingen aan in zijn eigen fabrieken en bij zijn medewerkers. ‘Met behulp van digitalisering kunnen we de doorlooptijden in onze fabrieken verkorten, de productiviteit verhogen en de voorraden verminderen. Onze klanten profiteren van een snellere orderverwerking en eenvoudigere bestelprocessen’, aldus Kammüller. Alle Trumpf-managers volgen momenteel een trainingsprogramma om hen nog beter voor te bereiden op digitale verandering. ‘We moeten nu gebruik maken van de mogelijkheden die digitalisering en nieuwe productietechnologieën bieden. Kleine en middelgrote bedrijven in Duitsland zouden zich ook moeten afvragen of ze goed zijn voorbereid op de digitale toekomst en daarin actie te ondernemen’, aldus Kammüller.