Duizenden tulpen, fraaie Hollandse, gekleurde vlaggen, rood-wit-blauw en veel, heel veel oranje. Het was duidelijk dat Nederland dit jaar partnerland was van ’s werelds grootste industriële beurs, de Hannover Messe.
En ik moet zeggen dat ‘we’ er een prachtige Nederlandse promotie voor de industrie in de volle breedte hebben neergezet. Met een prima opening op de zondag met minister-president Mark Rutte, een fraaie show van Hans Klok en een tevreden ogende Angela Merkel. Nederland heeft het dus uitstekend ingevuld, het partnerschap.
Naast Mark Rutte, was minister Henk Kamp aanwezig, maar ook diverse secretarissen generaal, de ambassadeur voor Nederland in Duitsland, Monique van Daalen, provinciale bestuurders en natuurlijk de voorzitters/directeuren van aan de maakindustrie gelieerde organisaties als Metaalunie, FME (Nevat). Met Ineke Dezentjé Hammink als boegbeeld voor de gehele Nederlandse maakindustrie. Een rol die ze met verve vervulde. Maar waar het uiteindelijk om draait is de business en de mogelijkheden die de aanwezige Nederlandse bedrijven zien en kunnen gaan invullen binnen de Duitse markt. Met bijvoorbeeld bijzondere innovaties zoals elders in deze uitgave beschreven in de terugblik op de Hannover Messe 2014.
Het partnerschap zorgde ook voor meer dan een verdubbeling van het aantal deelnemende bedrijven uit Nederland. Het belang van het toeleveren aan de Duitse industriële markt werd dan ook van alle kanten bevestigd en aangegeven. En mogelijkheden zijn er zeker. Zo laat het economisch bureau van de ING weten dat een verdubbeling van de omzet naar Duitsland serieus tot de mogelijkheden behoort. Dat kan binnen tien jaar een feit zijn.
Kortom, genoeg werk aan de winkel. Hierbij is het wel van belang dat de innovatieve kracht van de Nederlandse industrie op kwalitatief hoog niveau blijft. Maar ook daar wordt hard aan gewerkt
De kracht van de Nederlandse industrie uitbouwen en haar toekomst zeker stellen door in te spelen op de nieuwste technologische ontwikkelingen. Dat is de uitdaging waar we voor staan.
En dat ik dan in het Financieel Dagblad een artikel tegenkom over het al dan niet goed spreken van de Duitse taal door de Nederlandse dames en heren ondernemers, laat ik maar even terzijde. Uiteraard is het machtig zijn van de Duitse taal een voorwaarde, maar om daar nu tijdens deze Hannover Messe op in te gaan, terwijl er zo veel is te melden over de Nederlandse bedrijven en de innovatieve producten die worden getoond, vind ik een beetje jammer.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/Vraagenaanbod