Turck blijft groeien in crisis

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De Nederlandse industrie kijkt graag naar het Duitse achterland als economische barometer. Duitsland is nog altijd de toonaangevende economie in Europa en speelt ver daarbuiten een vooraanstaande rol. En dan vooral als het om de Nederlandse maakindustrie gaat. De jaarlijkse persconferentie van de industriële automatiseringspecialist Turck vond ditmaal plaats in het splinternieuwe Ice and Fire-hotel in Neuss.

Zoals dat elk jaar het geval is, beet ook ditmaal Christian Wolf, Vorstandvorsitzender van Turck, het spits af. Waar gaat het met de economie naar toe? Hoe presteren de verschillende werelddelen? Voor Turck geen theoretische vraag, maar keiharde noodzaak, aangezien Turck in alle werelddelen present en actief is. Zowel in de vorm van handelsvertegenwoordigingen als in de vorm van productievestigingen. ‘De opgaande lijn van de conjunctuur heeft in het midden van 2011 haar top bereikt. Echte groei zien we dit kwartaal niet meer. Eerder is er sprake van een licht dalende tendens’, aldus Wolf. Turck verwacht in 2012 nog te zullen groeien met 5 tot 10 procent, ofwel een omzet te kunnen boeken van 450 tot 470 miljoen euro. Waarmee Wolf maar wil zeggen dat hij positief gestemd blijft. De verklaring voor de algemene afvlakking van de groei moeten we volgens Turck zoeken in de financiële problemen die zowel de VS als Europa momenteel zo sterk bezighouden. Het is volgens Wolf aan de politiek om ervoor te zorgen dat de euro absoluut beschermd wordt. Dat is heel belangrijk voor het vertrouwen in de economie. ‘We zien momenteel een duidelijke afkoeling van de economie. Dat geldt ook voor de machinebouw. Onze omzet wereldwijd bedraagt dit jaar 430 miljoen euro. Ten opzichte van het vorige jaar betekent dat een groei van 25 procent. Onze groei in wat oorspronkelijk onze thuismarkt was, Duitsland, bedraagt 22 procent, ofwel 95 miljoen euro. Dat zijn zonder meer zeer gunstige cijfers. Met een zo sterke groei is het dan ook niet verwonderlijk dat ons aantal werknemers toegenomen is van 2.740 naar meer dan drieduizend personen. De meeste groei boekten we in Oost-Europa, namelijk 35 procent. Maar ook Noord- en Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië zijn goed voor 28 procent. Verdeeld naar productsoorten groeiden we het meest in automatiseringssystemen: 31,7 procent. De losse producten groeiden bij ons met 22 procent.’

Succesfactoren

Wat is in de visie van Turck bepalend voor hun groei? Volgens Wolf is deze afhankelijk van een goed inkoopsysteem. Daartoe behoort de selectie van goede leveranciers. Dit moet mondiaal gebeuren. Daarvoor moet je denken in termen van proceskosten. Een zeer lage inkoopprijs is niet zaligmakend. Volgens Turck is het belangrijker om te kijken naar wat het eigenlijk kost om producten binnen te halen. In de bedrijfsvoering gaat het om de reductie van complexiteit en een consequente focus op hoge kwaliteit. Daarmee kun je als bedrijf onderscheidend zijn van de concurrentie. Verder blijft het van belang dicht bij de klant zijn. Dus ook op andere continenten dien je fysiek aanwezig te zijn. Turck vindt het verder essentieel te blijven investeren in R&D. Daartoe werkt dit bedrijf samen met universiteiten in de vorm van onderzoeksopdrachten, beurzen en gasthoogleraren. Veel nieuwe producten worden ook ontwikkeld in samenwerking met zakelijke partners of klanten. Een punt van toenemende zorg is het binnenhouden en binnenhalen van topmensen. ‘Het lijkt erop dat personeel tegenwoordig steeds meer moeite heeft om van werkgever te switchen. Behalve een goed salaris dient een moderne werkgever ook te zorgen voor secundaire voorwaarden, voorzieningen voor het gezin en vrouwvriendelijkheid’, aldus Wolf.

RFID

Tijdens de preconferentie werden enkele praktijkvoorbeelden genoemd van succesvol toegepast producten van Turck. We beperken ons tot de RFID-producten die gebruikt worden in de vleesindustrie en bij Volkswagen. RFID blijkt in de vleesindustrie ideaal. In deze vochtige omgeving is draadloze communicatie niet mogelijk in de vorm van UHF. Radiogolven worden er kennelijk gesmoord door het hoge vochtgehalte. RFID biedt hier uitkomst. Turck heeft hiervoor RFID-tags ontwikkeld die in de metalen vleeshaken worden gemonteerd. Deze gaan met het vlees en al mee de hete autoclaven in. Een bijzonderheid is dat de tags tot op een afstand van 30 millimeter leesbaar zijn, hetgeen behoorlijk is. Een andere applicatie is die bij Volkswagen. De body van de nieuwe Golf is tegenwoordig uitgerust met 24 tags die nauwelijks herkenbaar zijn gemonteerd. Zonder enige zichtverbinding lukt het VW om alle tags foutloos te lezen. Het is zelfs mogelijk om vijfhonderd verschillende delen tegelijk te identificeren. Alles apart identificeren is er dus niet meer bij.

Veranderingen management 

Wim Landmann, directeur voor Turck Nederland, stopt er dit jaar mee en zal worden opgevolgd door Frans Brouwer. Brouwer werkte tot voor kort als regionaal salesmanager voor West-Europa bij Turck. Brouwer is 40 jaar oud. In de centrale directie van Turck vindt ook een belangrijke verjonging plaats. Na 47 jaar voor het Haus Turck gewerkt te hebben, stapt Werner Turck op. Zijn opvolger als directielid is Guido Fronhaus. De andere leden van het directieteam zijn voortaan Markus en Ulrich Turck en Christian Wolf.