Twaalf slimste bedrijven: Sociale innovatie heeft impact op onderneming

Het gaat hierbij vooral om sociale innovatie waarbij de rol van de medewerkers in het bedrijf een belangrijke is. Hoe ga je als ondernemer om met je medewerkers, zitten ze goed in hun vel, stuur je ze top-down aan of juist niet. Krijgen ze voldoende mogelijkheden zich te ontwikkelen en is er ruimte om te experimenteren. Naar deze en nog vele andere aspecten is gekeken door medewerkers van Syntens.

Geef ruimte

‘Eerst is er een telefonisch interview geweest en daarna is er een medewerker van Syntens op bezoek geweest. Uiteraard hebben toen ook de medewerkers binnen ons bedrijf vragen gesteld die betrekking hebben op bovenstaande aspecten’, vertelt Eelco Osse, directeur-eigenaar van Boessenkool. Hij gaat dus ‘gewoon’ keurig om met het personeel. ‘Als je ze de ruimte geeft, krijgt je hiervoor ook wel wat terug. Zo werken veel medewerkers vier maal negen uur per dag en hebben we voor de jongeren een ‘papa dag’ ingevoerd. Maar als we een keer op zaterdag moeten werken, hoor ik niemand klagen of zeuren.’

Een heel goed jaar

Machinebedrijf Boessenkool draait vooralsnog een heel goed 2012. ‘We gaan plussen en tot aan de zomer van 2013 hebben we voor vier miljoen euro aan opdrachten in ons orderboek zitten. Er zit bovendien nog een grote opdracht aan te komen. Wordt deze ons gegund, betekent dit een jaar werk.’ De reden dat alle twaalf genomineerden ook zijn uitgeroepen tot slimste bedrijf, lag aan het feit dat de diversiteit tussen de bedrijven het voor de jury onmogelijk maakte om één winnaar uit te roepen.

Mkb Krachtcentrale

Niet één, maar twaalf bedrijven zijn dus op dinsdag 27 november uitgeroepen tot Slimste Bedrijf van Nederland. Volgens de jury waren alle genomineerden op hun eigen manier slim bezig en zou een keuze voor één van hen de andere elf tekort doen.

De verkiezing Slimste bedrijf van Nederland is een initiatief van mkb Krachtcentrale van het project Sociale Innovatie van Syntens Innovatiecentrum. Met de prijs wil het innovatiecentrum sociale innovatie op de kaart te zetten als voorwaarde en aanjager van ‘harde’ technologische innovatie. Dankzij sociale innovatie weten organisaties beter gebruik te maken van de potentie van hun medewerkers, onder meer door ze bij het bedrijfsbeleid te betrekken en kennis te delen. Uit recent onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat bedrijven die dit doen, niet alleen meer nieuwe producten en diensten ontwikkelen, maar ook beter presteren op het gebied van productiviteit en het vergroten van hun marktaandeel. Dit geldt zeker ook voor de twaalf genomineerde bedrijven, die nauwelijks last lijken te hebben van de economische crisis en zelfs groeien.

? www.syntens.nl; www.boessenkoolbv.nl; www.resato.nl

Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

23 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago