Uitbouwen van netwerken Nederlandse en Duitse maakindustrie blijft noodzakelijk

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Met 181 matchmakinggesprekken werden de contacten tussen Nederlandse en Duitse ondernemingen wederom uitgebouwd. ‘Het gaat al goed tussen bedrijven uit beide landen, maar er kunnen altijd nog meer verbindingen ontstaan. Er liggen legio mogelijkheden voor de maakindustrie in zowel Duitsland als Nederland. Daarom zijn dergelijke contactdagen belangrijk en zeker zinvol.’

Dat zei Ton Lansink, consul-generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in Düsseldorf, tijdens zijn welkomstwoord op de Duits-Nederlandse bedrijvenbijeenkomst voor de maakindustrie in Iserlohn. Deze vond eind 2014 plaats bij SASE gGmbH, een Maatschappij tot Bevordering en het verzamelen en verwerken van afvalstoffen en stedelijke reiniging. De regio Südwestfalen is een zwaargewicht op het gebied van machine- en apparatenbouw, automotive, toelevering en productietechnologie. In totaal zijn er ruim zeventig Nederlandse en Duitse industriële ondernemers aanwezig. ‘We hebben elkaar ook gewoon nodig. Zeker als we kijken naar Industrie 4.0. Deze kunnen we alleen gestalte en inhoud geven als we nauw met elkaar samenwerken. Er liggen derhalve vele zakelijke mogelijkheden. De uitbouw van netwerken tussen Nederlandse en Duitse bedrijven. Dit is een mooie gelegenheid om interessante bedrijven te ontmoeten en waaruit goede contacten kunnen ontstaan.’

Zoeken naar partners

Petra Bültmann-Steffin, bestuurslid Netzwerk Machinenbau GmbH Südwestfalen (Nemas) en directeur van Bültman Machinenbau in Neuenrade, bevestigt dat de samenwerking en de revenuen al goed zijn. ‘Maar het kan nog beter en daarom is netwerken zo essentieel. Om bedrijven te ontmoeten die we nog niet kennen en waarmee we wellicht goede zaken kunnen doen. Bovendien passen we, Nederland en Noordrijn-Westfalen (NRW), goed bij elkaar. Vervolgens vindt er een paneldiscussie plaats waarin experts uit beide landen hun mening ventileren over de groeikansen door de strategische grensoverschrijdende samenwerking. Hierbij aanwezig Hans Jürgen Alt, directeur VDMA NRW, Oliver Bludau, directeur Berghoff Gruppe, Stan Oude Mulders, directeur Norma Groep en Marc Hendrikse, ceo NTS Group en voorzitter Brainport Industries. ‘We zijn goed op weg, de samenwerking tussen de industriële bedrijven kan nog verbeteren’, vindt Alt. ‘De import vanuit Nederland naar NRW bedraagt zo’n 700 miljoen euro en dit kan zeker meer worden. In NRW bevinden zich 840 machinebouwers en deze zoeken goede partners. Binnen de huidige markt, de ontwikkelingen van producten en systemen, neemt de complexiteit allen maar toe. Veel bedrijven kunnen dit niet meer alleen ontwikkelen en engineeren en zijn op zoek naar strategische partners.’

Klik

Bludau vindt dat er met de partner ook een persoonlijke klik moet zijn. Het is belangrijk dat het klikt met de toeleverancier. Bovendien moet er vertrouwen zijn en de bereidheid zijn om open te staan voor elkaar. Met een partner ga je als het ware ongehuwd samenwonen. Je ziet overigens ook dat Nederlandse bedrijven zich via de samenwerking met ons, het netwerk verder uitbouwen.’ De Berghoff Gruppe werkt onder andere samen met Norma. Oude Mulders (Norma) bevestigt die visie. ‘Met de samenwerkende partij moet je op dezelfde golflengte zitten en er moet een goed gevoel zijn.’

Investeren

Hendrikse stelt dat er toch nog veel onbekendheid is binnen de maakindustrie over Nederlandse en Duitse bedrijven. ‘Veel bedrijven zijn relatief klein en vinden het lastig, of hebben geen mogelijkheden om zich te profileren. Het zijn de zogenoemde Hidden Champions. Hier moeten we in investeren om de werkgebieden te vergroten. Het gaat niet slecht, maar er liggen nog vele opportunity’s. Ook is het, binnen de huidige markt, essentieel dat naar goede partners wordt gezocht.’ Hendrikse is ervan overtuigd dat er meer samenwerkingsverbanden zullen ontstaan. ‘Het moet wel de tijd hebben, er moet een vertrouwensrelatie zijn. Door de vele netwerkbijeenkomsten en contactmomenten zoals tijdens de Hannover Messe, de Precisiebeurs en bijeenkomsten zoals deze, leren we elkaar steeds beter kennen.’

Matchmaking

Met vijf bedrijven heeft Dick Fix van Friction Welding Holland een matchmakinggesprek. ‘We doen nu zo’n 20 procent van onze omzet in Duitsland en we willen dit verder gaan uitbouwen. Dergelijke bijeenkomsten zijn dus interessant voor ons. Het programma is boeiend door de combinatie van Duitse en Nederlandse inbreng. Uiteindelijk is het afwachten wat het gaat opleveren.’ Peter Vos van Romit heeft vier matchmakinggesprekken staan. ‘We willen als bedrijf meer omzet gaan genereren in Duitsland en dan vooral in Noordrijn-Westfalen. We verwachten dan ook met onze expertise binnen onze verspaningstechnieken dit te kunnen gaan realiseren. Maar dan moet je je wel laten zien. We hebben bijvoorbeeld Siemens als klant. Veertig procent van onze omzet, tien miljoen, wordt in Duitsland weggezet, maar dit mag doorgroeien.’ Romit is gevestigd in Dedemsvaart en is gespecialiseerd in onderdelen en systeemoplossingen voor de rubber- en kunststoftechniek, energie- en aandrijftechniek en maritieme techniek. Romit Industrial Technology is een onderdeel van de Rollepaal Holding.

Meer voet aan de grond

‘Elke gelegenheid waarbij we ons kunnen promoten, grijpen we met beide handen aan.’ Dit is het uitganspunt van VDL-groep. Bovendien willen we graag meer voeten aan de grond krijgen in NRW’, vertelt Jeroen van den Hurk,, directeur VDL Industriële Modules. Later op de dag verzorgt hij een presentatie tijdens een van de workshops waar hij in gaat op de toekomst van het verticaal integreren of het uitbesteden. Vader en zoon Gert-Jan en Bram Inpijn van Van Dijk-Inpijn Engineering willen zich vandaag oriënteren op de Duitse markt. ‘Het is een interessante bijeenkomst waar we veel informatie krijgen over de Duitse markt, over het opzetten van een netwerk en bij wie we moeten zijn.’  Het bedrijf uit Arkel doet ontwerp, bouw, onderhoud als reparatie en procesoptimalisatie binnen de vakgebieden industrie, bouw, transport en dienstverlening. Ton Hauzer, voorzitter van het Metaalunie district Gelre, vindt het goed om te zien dat zoveel  Nederlandse bedrijven aanwezig zijn. ‘Het is en blijft belangrijk als je contacten wilt maken met Duitse ondernemers. Je moet je laten zien, je moet je als bedrijf goed presenteren anders blijf je in de schaduw staan.’