Je verwacht het niet, maar volgens De Wit kun je met highspeed veel efficiënter werken door dunne lagen aan te brengen. ‘Bij het traditionele lasercladden verkrijg je dikkere lagen waardoor je in sommige gevallen al gauw 80 procent moet verwijderen om een strakke basis te krijgen’,
weet De Wit.
‘Als je het vergelijkt met andere technieken als HVOF of raditioneel cladden dan heeft ultrahighspeedcladden een eel gunstiger poederopbrengst en maar weinig warmte-inbreng.
Bij het traditioneel cladden dringt 80 procent van de energie in het te cladden oppervlak en slechts 20 procent van de energie wordt gebruikt voor het smelten van het metaalpoeder. Bij ultrahighspeedcladden is dat omgekeerd: 20 procent van de energie is benodigd voor het creëren van het smeltbad en 80 procent van de energie t.b.v. het versmelten van het metaalpoeder.’ Dit geeft voor veel toepassingen een groot voordeel. Een versmolten laag geeft een perfecte hechting en elimineert het risico op ondercorrosie.
‘Met ultrahighspeedcladden kunnen we veel metaalpoeders verwerken, maar de ontwikkeling van nieuwe metaalpoeders is nog volop in beweging. Dit is een gezamenlijk Ultra highspeed
lasercladding traject met onze poederleveranciers. Voor ultrahighspeedcladden heb je vanwege de snelheid en het lage vermogen zeer fijne poeders nodig. Beschikbare metaalpoeders
zijn: inconel, rvs316, stelliet, nikkel en een groot aantal staallegeringen.
Ook hebben we zelf een chroom en wolfraamcarbide coating ontwikkeld. Deze nieuwe slijtvaste lagen kunnen al voor een groot toepassingsgebied worden ingezet. ‘Het ultrahighspeedcladden gebeurt op een speciale, naar onze wensen opgebouwde machine. De laserbron is ontwikkeld door Fraunhofer, die door Hornet is geïntegreerd in een slim te besturen machine.’ De Wit ziet een grote toekomst
in het ultrahighspeedcladden.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…