De fly-over bij Haarlem Oostpoort wordt gebouwd met prefab kokerliggers die niet eerder in Nederland zijn toegepast. De 1.90 meter brede liggers zijn veel breder dan standaard kokerliggers van 1.50 meter. Bovendien zijn de betonnen liggers scherp gebogen (straal 200 meter) en erg lang (45 meter).
Door hun speciale formaat kan Haitsma Beton de gekromde liggers beter hanteren en zijn er minder liggers nodig. Dat maakt het bouwproces efficiënter. Met de fly-over wil de Gemeente Haarlem een rechtstreekse verbinding realiseren tussen de A200 (Amsterdamsevaart) en de Waarderpolder.
De fly-over wordt opgebouwd uit vijf overspanningen met elk tien kokerliggers in de dwarsdoorsnede, waarvoor Ingenieursbureau Mozes en De Boer het ontwerp en de engineering heeft gedaan. Klaas Mozes: ‘De kokerliggers, die 45 meter lang en 130 tot 192 ton zwaar zijn, worden in langsrichting nagespannen. Eerst op 60 procent en na het volledig uitharden van het beton volgt de overige 40 procent.’ Hij spreekt van een bijzondere constructie: ‘In ons land zijn nog nooit kokerliggers van deze lengte in combinatie met deze straal toegepast.’
Handling
De handling van de niet-standaard elementen is een uitdaging voor Haitsma Beton, dat naast de productie ook het transport en de montage verzorgt. ‘De horizontaal gekromde liggers maken een scherpe bocht met een straal van 200 meter. Voor kokerliggers met een standaard breedte zou bij deze straal het zwaartepunt tijdens het hijsen buiten de liggers vallen, waardoor ze kunnen kantelen’, zegt accountmanager Karel Bus. ‘Door de liggers extra breed te maken, kunnen wij de elementen beter hanteren en houden wij ze bij de montage goed in balans. Daarnaast zijn er nu geen 65, maar 50 kokerliggers nodig, en dus ook veel minder langsvoegen. Dat maakt het hele proces efficiënter.’
Oplevering januari 2012
De toepassing van zulke brede kokerliggers, waarvan de zichtzijde ook nog voldoet aan de CUR Aanbeveling 100 voor Schoonbeton, is volgens Haitsma Beton uniek voor Nederland. Inmiddels is de zwaarste ligger gereed. Volgend voorjaar zal het bedrijf de liggers, vanuit haar eigen insteekhaven aan het Prinses Margrietkanaal, over water transporteren. Voor de bouwvak 2011 moeten alle kokerliggers zijn gemonteerd, zodat de fly-over volgens planning op 1 januari 2012 in gebruik kan worden genomen.