Unieke betonnen kokerliggers van Haitsma Beton voor Haarlemse fly-over

Door hun speciale formaat kan Haitsma Beton de gekromde liggers beter hanteren en zijn er minder liggers nodig. Dat maakt het bouwproces efficiënter. Met de fly-over wil de Gemeente Haarlem een rechtstreekse verbinding realiseren tussen de A200 (Amsterdamsevaart) en de Waarderpolder.

De fly-over wordt opgebouwd uit vijf overspanningen met elk tien kokerliggers in de dwarsdoorsnede, waarvoor Ingenieursbureau Mozes en De Boer het ontwerp en de engineering heeft gedaan. Klaas Mozes: ‘De kokerliggers, die 45 meter lang en 130 tot 192 ton zwaar zijn, worden in langsrichting nagespannen. Eerst op 60 procent en na het volledig uitharden van het beton volgt de overige 40 procent.’ Hij spreekt van een bijzondere constructie: ‘In ons land zijn nog nooit kokerliggers van deze lengte in combinatie met deze straal toegepast.’

Handling

De handling van de niet-standaard elementen is een uitdaging voor Haitsma Beton, dat naast de productie ook het transport en de montage verzorgt. ‘De horizontaal gekromde liggers maken een scherpe bocht met een straal van 200 meter. Voor kokerliggers met een standaard breedte zou bij deze straal het zwaartepunt tijdens het hijsen buiten de liggers vallen, waardoor ze kunnen kantelen’, zegt accountmanager Karel Bus. ‘Door de liggers extra breed te maken, kunnen wij de elementen beter hanteren en houden wij ze bij de montage goed in balans. Daarnaast zijn er nu geen 65, maar 50 kokerliggers nodig, en dus ook veel minder langsvoegen. Dat maakt het hele proces efficiënter.’

Oplevering januari 2012

De toepassing van zulke brede kokerliggers, waarvan de zichtzijde ook nog voldoet aan de CUR Aanbeveling 100 voor Schoonbeton, is volgens Haitsma Beton uniek voor Nederland. Inmiddels is de zwaarste ligger gereed. Volgend voorjaar zal het bedrijf de liggers, vanuit haar eigen insteekhaven aan het Prinses Margrietkanaal, over water transporteren. Voor de bouwvak 2011 moeten alle kokerliggers zijn gemonteerd, zodat de fly-over volgens planning op 1 januari 2012 in gebruik kan worden genomen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago