Alex Te Baerts, salesmanager bij Unisign, maakte deze uitbreidingsplannen bekend tijdens de Unisign Technologiedagen Luchtvaart die de machinebouwer afgelopen week organiseerde. De nieuwe productiehal moet tevens een showroom voor de onderneming worden. ‘We willen onze nieuwste machines in de eigen productie tonen als klanten hier naar toe komen’, aldus Te Baerts.
Zo zal in de nieuwe hal onder andere de vorig jaar op de EMO getoonde Uniport 7000 gantry portfaalfreesmachine komen te staan, die dan in de eigen productie van de machinebouwer dienst gaat doen. Met de uitbreiding vergroot de fabrikant de capaciteit. Unisign boekt internationaal namelijk succes met de aanpak om niet alleen een machine te leveren maar de klant vooral een totaal pakket aan te bieden.
‘Het gaat om machine en strategie, hoe maak je spanen.’ Unisign zoekt het daarbij vooral in nichemarkten waarin het minder om de hoge aantallen gaat dan wel om nauwkeurigheid en slimmer werken door minder om te spannen, manarm te verspanen of een hoge spaandebiet te realiseren. ‘Overigens groeit ook onze thuismarkt, Nederland. Hier verkopen we eveneens meer en meer grote machines.’ Zo zal komend jaar een Uniport 7000 aan een Nederlandse klant worden geleverd.
Een van de highlights op de Technologiedagen Luchtvaart op 18 en 19 april was de nieuwe robotcel, gebouwd rond twee Unipent 4000 5-assige bewerkingscentra. Deze cel is gebouwd voor een klant uit de luchtvaartindustrie. Bijzonder is de manier waarop Unisign erin slaagt om de machines goed toegankelijk te houden voor bemande productie en tegelijkertijd een volwaardige robotcel te bouwen voor onbemande productie. Luuk Beenders, salesmanager: ‘De man moet aan de machine kunnen werken, bijvoorbeeld bij het instellen van het eerste werkstuk, om de capaciteiten van de machine maximaal te benutten.’
Unisign lost dit op door de deur in het veiligheidshekwerk, één bij elke Unipent, zodanig te construeren dat als je deze volledig opent, direct de ruimte tussen de track waarover de robot beweegt en de machine afgesloten is. Op dat moment weet de besturing van de cel dat de operator aan de machine bezig is en wordt deze machine niet beladen door de robot. De Kukarobot in deze cel kan tot 500 kilo handlen (werkstuk en pallet). ‘Heeft de klant zwaardere werkstukken, dan plaatsen we de Kuka Titan en kunnen we tot 1.000 kilo handlen’, aldus Luuk Beenders. De cel is ook inzetbaar in andere industriesegmenten dan de luchtvaarttoelevering.
De tweede machine die centraal stond tijdens de technologiedagen was de Unipro5000 met de nieuwe zwenkkop, zodat het vijfassig bewerken van lange delen mogelijk wordt. Ook deze wordt binnenkort aan een opdrachtgever uit de luchtvaartindustrie geleverd. Unisign organiseert dit najaar ook nog technologiedagen voor de zware verspaning.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…