Aan het roer staat directeur Joanne Feijen-Breedveld (32). Usam is gevestigd in de Waalhaven, een van de gegraven havens aan de linker Maasoever van Rotterdam. Met een oppervlakte van 310 ha. Voordat de overname een feit was, ging er een uitgebreid marktonderzoek aan vooraf.
‘Daarnaast hebben we geïnventariseerd wat er allemaal speelde binnen het bedrijf. Hoe liepen alle interne processen en de gehele workflow, zoals de logistiek, de voorraadbeheersing en de contacten met de klanten, maar ook de afhandeling van de binnenkomende orders. Allemaal onderdelen binnen het bedrijf die goed op elkaar moeten zijn afgestemd. De schepen die moeten worden bevoorraad, wachten niet. Je moet stipt op tijd leveren’, zegt ze. Breedveld ging ook om tafel met voormalige klanten. ‘Zeker, we wilden weten wat ze van bedrijven als de onze verwachten, wat er in het verleden verkeerd ging en of ze ons nog weer wilden inschakelen bij komende opdrachten. Want het is ook zeker een kwestie van het vertrouwen krijgen en behouden.’
Het is echt een wereld apart, het leveren van staal en allerlei componenten aan ship chandlers, scheepsbevoorrader in het Nederlands. Ship chandlers zijn bedrijven die alle ingrediënten verzamelen en doorzetten naar de zeeschepen waaronder containerschepen, bulkschepen en olietankers, die in de Rotterdamse haven liggen te wachten. Niet alleen proviand, maar zeker ook materialen om bewerkingen en reparaties uit te voeren tijdens de vaartocht.
‘Het is echt een wereld op zich’, aldus Breedveld. ‘We leveren profielstaal, flenzen, leidingen, balken, ringen, noem het maar op. En dit kan in diverse materialen, aluminium, brons, koper, lood, rvs. We leveren ook onderdelen met kleine bewerkingen die we snel kunnen doorvoeren, zoals het op maat zagen.’ Maar ook producten als strekmetaal, glasvezel versterkte fiber roosters, gegalvaniseerde roosters, klemmen en krambeugels heeft Usam op voorraad.
80 procent van de omzet binnen Usam gaat naar de schepen, 20 procent naar bedrijven in de omgeving van Rotterdam, waaronder diverse scheepsreparatiebedrijven. ‘Dit zijn klanten die weten dat we snel het gewenste artikel kunnen leveren. We hebben een breed assortiment, dus onderdelen kunnen meteen afgehaald of afgeleverd worden. Grotere projecten doen we vaak samen met bijvoorbeeld Breedveld Staal. Zij hebben een grote voorraad met onder andere staalprofielen en platen.’
Tijdens de crisis is Joanne Breedveld gestart bij Breedveld Staal. ‘We moesten op eigen kracht verder en vooruit. Usam is voor ons een uitbreiding in klantengroep en productassortiment. Een belangrijk uitgangspunt is dat we de klanten volledig ten dienst willen zijn. Ontzorgen dus en ons standpunt is dat de klanten jou kiest als toeleverancier. Het vertrouwen dat in ons wordt gesteld beschamen we niet.’
Het gaat volgens Breedveld, om het totale plaatje. ‘Alles moet gewoon kloppen, het logistieke traject, de specifieke vakkennis, de prijs, de levering, de verscheidenheid en de kwaliteit.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…