De vakbeurs Maritime Industry (voorheen de Construction & Shipping) trok afgelopen week circa 16.000 bezoekers. Dat aantal was voor standhouders heel belangrijk. Zij bereikten hun publiek. Voor Jan Willem Dekker van Krommenhoek Metals, gespecialiseerd in sloopwerken, oude metalen en demontage, was de beurs zelfs zonder bezoekers geslaagd. ‘Al was het alleen al voor de standhouders. Dan nog zouden we hier staan.’
Krommehoek Metals plaatst containers voor het innemen van oude metalen. ‘We zijn hier de vreemde eend in de bijt en dat hopen wij nog heel lang te zijn’, vertelt Dekker. ‘Als je op een recyclingbeurs staat, staan daar nog veertig andere bedrijven als het onze. Nu zijn wij de enige. Wij vallen op.’ Dat opvallen was so-wie-so wel gelukt. ‘We hebben hier met een hologram film een fantastische presentatie. Je ziet de machines van alle kanten.’
Complete markt
Voor ODS Klöckner & Co, groothandel in metalen en leverancier van de scheepsbouw-, jachtbouw- en reparatieindustrie waren de bezoekers wel belangrijk. ‘We hebben afspraken met zo’n 70 klanten en verder komt zo ongeveer de hele markt voorbij’, stelt sales manager Arco Roodenburg. Terwijl Scheepsbouw Nederland meldde dat de markt aantrekt, merkt Roodenburg daar niets van. ‘Onze branche merkte als eerste dat het slecht ging in de scheepsbouw. Bedrijven gebruikten hun oude voorraad eerst helemaal op. En krijgen ze nu een opdracht dan bestellen ze uitsluitend voor die order nieuwe materialen. We merken nog niets van een verbetering in de markt. Was het maar waar er zijn waarschijnlijk meer orders geschreven, dan komt het nog.’
Eigen beheer
Toch durven ook leveranciers weer te investeren. Het trio De Boer Staal, De Boer Buizen en De Boer Snijbedrijf heeft een gloednieuwe Kaltenbach straal- en meniemachine. ‘Voorheen besteedden we dit werk uit. Nu bepalen we zelf de levertijd en doen we alles in eigen beheer. We leveren het complete product. Gestraald, in de menie gezet en op maat gesneden. Daarmee onderscheiden wij ons en zodra de markt aantrekt, zal dit van meerwaarde zijn.’
Onderscheiden
Je onderscheiden van de rest van de markt is ook voor Dilago, specialist in hijs- en heftechniek, belangrijk. ‘Concurreren op prijs is met al die internetbedrijven erg moeilijk’, legt Robert van der Meer uit. ‘We kiezen ervoor onderscheidend te zijn op het gebied van service en breedte en diepte van het assortiment. Wie advies nodig heeft, kan bij ons terecht.’ Die vraagbaakfunctie vervult ook sales engineer Mark Vegt van Henkel. ‘We zijn specialist in lijmen, afdichten en oppervlaktebehandelingen. Wil je dat product verkopen, dan moet je heel goed weten waar je de klant mee van dienst kunt zijn. Het advies dat je geeft, is net zo belangrijk als het product dat je verkoopt.’
Ruimte nodig
It’s Me Hoogland Mennens is al jarenlang prominent op de beurs aanwezig. Het bedrijf richt zich op werkplaatsinrichting, professionele keuringen, persoonlijke bescherming en logistiek.’ Wil je laten zien wat je allemaal te bieden hebt, dan heb je ruimte nodig’, verduidelijkt technisch sales manager Hans Henraat. De beurs is voor It’s Me belangrijk. ‘Wil je weten wat er speelt, dan mag je hier niet ontbreken.’ Dat meer mensen er zo over denken, is ook de ervaring van beursorganisator Chantal de Groot. ‘Circa 80 procent van de standhouders staat hier ieder jaar opnieuw. Een groot aantal is er zelfs al vanaf de start, nu tien jaar geleden, bij.’ De beurs is een succes en de beursorganisatie is vast van plan dat succes uit te breiden. ‘We hebben besloten het aanbod uit te breiden. Het is nu al breder dan alleen Construction en Shipping. Ook de werktuigindustrie is vertegenwoordigd. Bij de volgende editie willen we ook de technische kant van de visserijschepen betrekken. Zo hopen wij onze standhouders en onze bezoekers nog meer waarde te kunnen bieden.’